Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Sunday, August 26, 2012

No Comment




KEBELAKANGAN, metode membersihkan kaki dengan media ikan-ikan kecil @ fish spa semakin marak. Ternyata, metode ini menyimpan bahaya tersendiri dalam beberapa keadaan.

Rasa geli kerana ikan-ikan kecil yang menggigiti kulit kaki menghadirkan sensasi baru yang justru membuatnya kian digemari. Namun di Inggris, Badan Perlindungan Kesihatan setempat telah mengeluarkan peringatan terhadap adanya risiko yang tidak dapat diabaikan dari praktik fish spa.

Ikan-ikan kecil dapat menjadi media penularan penyakit infeksi dan bakteria dari orang per orang pengguna metode ini. Risikonya memang minim, tapi disarankan berhati-hati.

Selain ikan, air yang digunakan juga dapat menjadi perantara penularan penyakit. Apalagi jika aspek kebersihan tidak diindahkan, seperti harus mengganti air setiap kali berganti pengguna.

Risiko penularan infeksi mahupun bakteria ini lebih rentan bagi mereka dengan penyakit diabetes, sirkulasi tubuh yang buruk, serta masalah kekebalan tubuh. Demikian seperti disitat The Sun, Rabu (7/12/2011).

Beberapa negara bahagian AS dan Kanada bahkan telah melarang praktik fish spa. Bagi yang tetap membukanya, dihimbau keras untuk mengetatkan standar kesehatan, seperti mengganti air setiap habis dipakai dan meninjau keadaan kesihatan pelanggan sebelum memulai terapi..

0 comments:

Post a Comment