Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, December 27, 2012

No Comment


Tempat Paling Panas Di Dunia (Ilustrasi Gambar Panas)

Malaysia merupakan negara yang biasa dengan cuaca panas. Namun rupanya ada tempat-tempat terpanas di dunia ini yang memiliki suhu sangat tinggi. Di manakah ia? Huffington Post menyenaraikan kesepuluh tempat paling panas untuk anda berikut ini.

1. Dallol, Ethiopia


Dallol terkenal sebagai tempat paling panas didunia. Kenapa? sebab suhu udara di sana setiap hari boleh mencapai 106 darjah Fahrenheit atau 41 darjah Celsius.

2. Wadi Halfa, Sudan


Berikutnya, ada Wadi Halfa di Sudan yang berdekatan dengan Mesir. Termasuk tempat terpanas didunia kerana suhu udara di sana mencapai 127 darjah Fahrenheit atau setara dengan 52 darjah Celsius.

3. Death Valley, California


Daerah di California ini merupakan padang gurun dengan suhu 56 darjah Celsius. Namun kemudian Badan Meteorologi Dunia memperbetulkan dan info terbaru kini Death Valley bersuhu 57 darjah Celsius.

4. Lut Desert, Iran


Kalau di Iran, Gurun Lut adalah tempat yang ditabalkan menjadi salah satu lokasi terpanas dunia. Bayangkan saja, suhunya mencapai 70 darjah Celsius.

5. Tirat Tsvi, Israel


Tirat Tsvi merupakan sebuah kota di Israel. Tempat ini disebut yang terpanas di Asia kerana memiliki suhu 129 darjah Fahrenheit atau setara dengan 53 darjah Celsius.

6. Timbuktu, Mali


Ada pula Timbuktu di Mali yang tidak kalah panasnya dengan daerah lain yang sudah disebutkan sebelumnya. Cuba teka berapa suhu udara di sini? Sekitar 130 darjah Fahrenheit atau 54 darjah Celsius!

7. Queensland, Australia


Perhitungan tempat terpanas sedunia dengan menggunakan bantuan satelit juga menyebutkan Queensland, Australia, sebagai salah satu area yang paling panas. Pasalnya, di sini suhu udara boleh mencapai 68 darjah Celsius.

8. Turfan, China


Turfan ada di wilayah Xianjiang di China. Di sana sangat panas. Anda mungkin tidak boleh membayangkannya kerana suhu udara di Turfan boleh mencapai 50 derajat Celsius.

9. Kebili, Tunisia


Di Tunisia, daerah terpanas di sana sekaligus sedunia ada di Kebili. Setiap harinya, suhu di Kebili mencapai 131 darjah Fahrenheit atau setara dengan 55 darjah Celsius.

10. Ghadames, Libya


Terakhir, tempat terpanas sejagat boleh ditemukan di Ghadames, Libya. Sama seperti di Kebili, Ghadames memiliki suhu tertinggi sebesar 131 derajat Fahrenheit atau setara dengan 55 derajat Celsius.

0 comments:

Post a Comment