Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, January 26, 2013

No Comment




Adakah kanak-kanak malang, William Yau Zhen Zhong diculik sebelum dibunuh atau dia mati akibat terlibat dalam tragedi?



Itulah persoalan yang berada di fikiran pegawai penyiasat ketika ini berikutan penemuan mayat reput kanak-kanak berusia enam tahun di Kampung Sungai Sireh pada petang Khamis lalu.

Polis sedang giat mencari petunjuk dan memeriksa semula semua maklumat bagi mengetahui punca dia meninggal dunia dan bagaimana tubuhnya boleh dijumpai berhampiran sebuah jeti di Pelabuhan Klang.


Antara teori yang mungkin terjadi ialah:

  1. Badannya dihanyutkan sejauh 30 kilometer (km) ke Sungai Klang dari Kampung Bukit Lanchong selepas terhumban ke dalamnya. 
  2. Kemungkinan kes berkenaan adalah perbuatan khianat dan melihat kemungkinan bahawa budak itu telah dibuang ke dalam sungai.
  3. Selain itu terdapat juga spekulasi bahawa kanak-kanak itu mungkin merayau di luar, yang kemudiannya jatuh ke dalam longkang dan seterusnya dihanyutkan ke sungai.



Kemungkinan teori ke-3:  

Namun hasil pemeriksaan, mendapati tiada longkang besar berhampiran kedai elektronik di Putra Heights di mana beliau kali terakhir dilihat.

Bagaimanapun tidak terdapat longkang yang tidak bertutup di kawasan beliau dilaporkan hilang dan longkang terdekat jika beliau dihanyutkan ke sungai adalah pada jarak 2km.




Dengan hanya dalam jarak 10 minit pemanduan, longkang besar yang paling hampir ialah di Kampung Bukit Lanchong yang tidak jauh dari tebing Sungai Klang.

Jika William berjalan dari Putra Heights, dia pasti akan berhenti beberapa kali sebelum sampai ke kampung berkenaan.

Laluan ke Kampung Bukit Lanchong juga tidak lurus dan boleh mengelirukan kanak-kanak terutama pada waktu malam


Ujian DNA masih diperlukan: 

Walaupun ibu bapa William, Yau Kok Kang, 32, dan Goh Ying Ying, 26, mengenal pasti badannya berdasarkan seluar yang dipakai serta parut di kepala, polis masih menunggu keputusan ujian DNA yang akan diperoleh Isnin ini bagi mendapatkan 100 peratus kepastian.




"Keputusan post-mortem tidak dapat menentukan punca kematian kerana mayat reput teruk," kata Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner (ACP) Yahaya Ramli.

"Tetapi kita boleh buat kesimpulan bahawa dia mati selama kira-kira seminggu berdasarkan keadaan mayat," katanya.

ACP Yahaya berkata tiada tanda kecederaan luar kecuali terdapat beberapa tanda gigitan, dipercayai oleh haiwan.

Beliau berkata polis tidak menolak kemungkinan kes berkenaan adalah perbuatan khianat dan melihat kemungkinan bahawa budak itu telah dibuang ke dalam sungai.

"Tetapi ia masih terlalu awal untuk kita buat kesimpulan apa yang berlaku kepadanya.

"Kami akan menemubual abang budak itu sekali lagi dan merayu saksi yang melihat kejadian itu tampil ke hadapan. Secara ringkas, kita menyiasat semua sudut," katanya.


 Jeti tempat mayat ditemui


ACP Yahaya berkata polis akan membuat pemeriksaan semula di kawasan William dilaporkan hilang di Putra Heights, tebing sungai Klang di Kampung Bukit Lanchong serta jeti di mana mayat ditemui.

0 comments:

Post a Comment