Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Friday, January 25, 2013

No Comment
china press bayi


GEORGE TOWN, 24 Jan — Polis membongkar sidiket menjual bayi dan kanak-kanak yang bergerak aktif di negeri ini, Kedah dan Perak apabila menahan 33 individu dan menyelamatkan lapan bayi serta seorang kanak-kanak.
Mereka yang ditahan dalam operasi hasil risikan dan maklumat awam sejak awal Disember hingga minggu ini, berusia antara 23 dan 52 tahun, dan antaranya ialah penjawat awam di Jabatan Pendaftaran Negara serta doktor pusat perubatan swasta.
“Kami percaya lapan bayi seawal usia dua bulan dan seorang kanak-kanak berusia lapan tahun yang diselamatkan itu adalah untuk dijual,” kata Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi kepada pemberita di sini hari ini.
Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan secara terperinci mengenai operasi dan lokasi serbuan kerana kes itu masih disiasat.
Siasatan awal polis mendapati bayi dan kanak-kanak itu dijual dengan harga antara RM18,000 dan RM30,000 berdasarkan fizikal, rupa paras dan jantina, lengkap dengan pakej dokumen pendaftaran serta perubatan.
“Polis merampas lima keping MyKid, 14 sijil kelahiran, 18 rekod perubatan dan kesemuanya adalah dokemen asli serta wang tunai sebanyak RM15,000,” katanya.
Abdul Rahim berkata tujuh daripada bayi yang diselamatkan itu dipercayai rakyat Thailand, manakala yang lain campuran Bangladesh dan Indonesia serta seorang rakyat tempatan.
Kesemua bayi dan kanak-kanak yang diselamatkan itu kini ditempatkan di sebuah pusat perlindungan di bawah seliaan polis.
Beliau berkata sindiket yang aktif sejak tahun 2009 itu juga didapati menawarkan wang tunai antara RM2,500 dan RM4,500 kepada wanita asing yang melahirkan anak luar nikah serta mereka yang kesempitan wang dan mahu menjual anak mereka. —Bernama

0 comments:

Post a Comment