Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Sunday, October 20, 2013

No Comment

IPOH – Pembedahan untuk mengeluarkan peluru daripada kerongkong Mohd Amar Mohd Azizi, 10, berjaya dijalankan sepasukan pakar perubatan dan tenaga sokongan yang dibentuk Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pelancongan dan Kebudayaan negeri Nolee Ashilin Mohammed Radzi berkata pembedahan yang dijalankan pagi tadi berjaya dan kanak-kanak itu kini berada dalam keadaan stabil.

“Pembedahan itu berjaya dan keadaan Mohd Amar stabil. Bagaimanapun hospital tidak membenarkan lawatan pada masa sekarang supaya kanak-kanak itu dapat berehat untuk pulih semula. Kita akan mengadakan sidang media esok untuk semua maklumat lanjut mengenai pembedahan berkenaan,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Sebelum ini Pengarah HRPB Dr Raja Lope Ahmad Raja Ariffin berkata kes yang berlaku kepada murid Darjah 4 Sekolah Kebangsaan Belanja, Parit itu merupakan sesuatu yang unik dan pembedahannya juga berhadapan dengan banyak risiko besar.

Oleh yang demikian katanya, pasukan pakar perubatan yang dibentuk HRPB memerlukan perincian bagaimana pembedahan itu perlu dijalankan.

Mohd Amar menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi Pediatrik HRPB selepas cedera terkena tembakan ketika seorang anggota polis yang sedang mengosongkan pistol automatiknya jenis P99 Walther terlepas tembakan di hadapan sebuah rumah di Kampung Belanja Kiri, Parit pada Isnin lepas.

Pada 15 Okt, Pakar Perunding Neurosurgeri HRPB Dr Cheang Chee Keong berkata Mohd Amar sangat bernasib baik kerana peluru itu tidak mengenai saraf tunjang atau peti suara yang boleh mengakibatkannya lumpuh dan bisu.

Beliau berkata imbasan x-ray menunjukkan peluru yang menembusi hidung dan tersekat di kerongkong Mohd Amar tersangkut pada jarak kurang satu sentimeter daripada saraf tunjang dan agak jauh daripada peti suara.- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment