Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, May 8, 2014

No Comment


DARI ARKIB: 30 / 05 / 2011


Pian Cecupak yang pernah mencetuskan kontroversi menerusi pengakuannya yang melakukan suntikan wajah, dikhabarkan telah dianugerahkan Darjah Jaksa Naning Melaka (D.J.N.M), dari Kerajaan Naning, yang membawa gelaran Datuk, baru-baru ini. 
Meskipun gelaran itu menjadi pertikaian oleh segelintir pihak, namun Pian tetap bersyukur kerana dia terpilih menerima gelaran itu bersama dua rakan artis lain, iaitu penyanyi Boy Iman dan Nash.

Anugerah ini sebenarnya dari tahun 2011 lagi kerajaan Melaka telah istiharkan sebagai tidak sah dan tidak mendapat pengiktirafan dari Kerajaan Negeri Melaka.

Secara tidak langsung mereka ini tidak boleh menggunakan gelaran Datuk tersebut pada nama mereka.  

ALOR GAJAH 29 Mei 2011 - Majlis penganugerahan darjah kebesaran dan anugerah gelaran kehormat yang disampaikan oleh Undang Luak Naning, Datuk Abdul Latif Hashim kepada 43 penerima pada satu majlis tertutup Selasa lalu dianggap sebagai tidak sah.

Jawatankuasa Lembaga Adat Naning, Omar Ali berkata, Abdul Latif bukan lagi Undang Luak Naning pada hari majlis penganugerahan itu berlangsung kerana telah dipecat daripada jawatan itu pada 21 Mei.

Menurutnya, Abdul Latif bukan lagi Undang Luak Naning selepas Lembaga Adat Naning yang dianggotai empat Tiang Balai bersepakat meluruhkan pesakanya (dipecat) pada 21 Mei lalu.

"Tindakan memecat Abdul Latif yang juga bekas Undang Luak Naning ke-19 diambil selepas beberapa kali Lembaga Adat memberikan surat teguran berhubung pelbagai salah lalu adat dan sivil namun tidak diendahkan olehnya," kata Omar ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Beliau berkata, tindakan Abdul Latif itu disifatkan sebagai satu penderhakaan kepada kerajaan negeri dan Yang Dipertua Negeri serta jelas melanggar Perlembagaan Negeri.

Katanya, istiadat seumpama itu tidak pernah dilakukan oleh Undang Luak Naning yang terdahulu sejak wujudnya institusi Adat Perpatih Naning lebih 300 tahun dahulu.

Sementara itu, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam baru-baru ini memberitahu, anugerah darjah kebesaran dan pingat gelaran kehormat yang diadakan tidak diiktiraf kerajaan negeri.

Ini kerana, menurut beliau, pihaknya tidak dimaklumkan mengenai penganjuran majlis tersebut oleh mana-mana pihak berkaitan.

Katanya, darjah kebesaran dan anugerah gelaran yang disampaikan itu adalah tidak sah dan tidak diiktiraf oleh kerajaan kerana hanya Yang Dipertua Negeri sahaja yang mempunyai hak mengurniakan sebarang darjah kebesaran.

Beliau berkata, penerima seharusnya memeriksa dengan bahagian protokol negeri terlebih dahulu bagi mengetahui sama ada darjah dan gelaran yang dianugerahkan itu diwartakan oleh kerajaan negeri atau tidak.

Sumber: omakkau.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment