Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, July 31, 2014

No Comment

RAUB – Hasrat seorang lelaki berusia lingkungan 40an untuk meminjam wang tidak kesampaian, malah lebih teruk apabila dia kerugian RM6,880 kerana dipercayai ditipu ejen peminjam wang berlesen.

Ketua Polis daerah, Superintendan Wan Mohd Samsudin Wan Osman berkata, kejadian berlaku pada 14 Julai lalu di mana mangsa ketika itu berada di Kuala Lipis.

Menurutnya, kejadian dipercayai berlaku selepas mangsa terpengaruh dengan iklan yang memaparkan pinjaman wang berlesen di dalam akhbar tempatan kerana berkemungkinan mangsa terdesak wang.

“Mangsa kemudiannya  menghubungi nombor  telefon yang tertera pada iklan tersebut sebelum panggilan dijawab seorang lelaki.

“Melalui perbualan telefon, mangsa memaklumkan ingin membuat pinjaman peribadi sebanyak RM50,000,” katanya.

Beliau berkata, mangsa kemudian diminta memasukkan wang sebanyak RM6,880 ke dalam satu akaun atas nama lelaki Melayu sebagai wang urusan, bayaran untuk dua bulan, pendahuluan pembayaran serta beberapa lagi urusan sebelum pinjaman diluluskan.

“Suspek yang dihubungi memaklumkan wang pinjaman akan dibayar pada 25 Julai di sebuah bank tempatan di Raub.

“Setelah dimaklumkan demikian, mangsa menunggu sehingga tengah malam tetapi tiada sesiapa yang datang berjumpa dengannya,” katanya.

Menurut beliau, mangsa menghubungi nombor telefon yang sama beberapa kali tetapi tidak dijawab, justeru merasakan dirinya ditipu dan membuat laporan polis.

Wan Mohd Samsudin berkata, kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu dan boleh dihukum penjara minimum satu tahun atau maksimum 10 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Beliau dalam pada itu menasihatkan masyarakat supaya lebih berhati–hati dengan pelbagai tawaran yang diiklankan dan merujuk dengan pihak berkenaan, saudara mara dan rakan–rakan yang boleh dipercayai.

“Sebelum mengambil tindakan atau keputusan melibatkan pengurusan wang, dapatkan nasihat serta pendapat daripada profesional terlebih dahulu,” katanya. - Sinar Online

0 comments:

Post a Comment