Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, August 14, 2014

antara alat yang dijumpai

KUANTAN: Polis menemui alat-alat penipuan yang dipasang pada empat mesin juruwang automatik (ATM) untuk mencuri data kad bank pengguna di Genting Highlands sejak Februari.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Supt Azizan Md Isa berkata selain peranti dipasang di kawasan slot kad, setiap satu daripada ATM juga didapati telah dipasang dengan kamera litar tertutup (CCTV) kamera yang dipercayai dipantau oleh sindiket, lapor Bernama.

"Kes terbaru dikesan pada pukul 4 petang pada 7 Ogos, manakala tiga kes lain dikesan pada bulan Februari, Mei dan Jun.

"Siasatan awal mendapati sindiket itu telah memasang alat-alat penipuan dan memasang  CCTV di mesin-mesin untuk mencuri nombor pin dan data kad sebelum membuat kad ATM palsu untuk mengeluarkan wang," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata polis percaya bahawa pelancong dan warga asing telah menjadi sasaran utama sindiket ini.

Azizan berkata sindiket itu lebih suka menggunakan modus operandi ini di ATM yang diletakkan di luar bank.

"Kami tidak boleh mengesahkan berapa peranti dan kamera telah dipasang. Setakat ini, kami masih belum menerima sebarang laporan mengenai kehilangan wang di Genting Highlands," katanya.

Beliau menasihatkan bank-bank untuk menjalankan pemeriksaan berkala untuk memastikan tiada alat-alat yang tidak dibenarkan telah dipasang pada ATM. - SiakapKeli.com

0 comments:

Post a Comment