Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Friday, August 29, 2014

No Comment

BAITULMUQADDIS – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menerima kritikan hebat daripada rakyat negara itu ketika penduduk Palestin bergembira meraikan kejayaan di atas pengisytiharan gencatan senjata antara Rejim Zionis itu dengan Hamas yang dicapai kelmarin.

Di sekitar bandar di Palestin yang hampir ranap akibat serangan Israel selama tujuh minggu, penduduk kembali berurusan di bank serta mengunjungi kedai-kedai untuk membeli-belah dan mendapat barangan keperluan harian.

Di Israel pula, amaran siren yang menandakan roket-roket sedang dilancarkan dari Gaza kini tidak lagi berbunyi seperti hari-hari biasa sebelum ini.

Netanyahu pada sidang akhbar memberitahu bahawa Israel telah memberi satu tamparan yang hebat kepada Hamas dan tidak menerima sepenuhnya syarat tuntutan untuk berdamai.

Katanya, adalah terlalu awal untuk menjangkakan suasana pendamaian yang dicapai itu akan berterusan bagi satu jangka masa panjang.

Bagaimanapun media Israel mengkritik kerajaan Netanyahu dengan melahirkan rasa tidak puas hati dengan kepimpinan beliau yang dianggap gagal menyelesaikan konflik jangka panjang antara Israel dan Palestin itu.

Berdasarkan tinjauan pendapat oleh Channel 10, populariti Netanyahu kini berada pada tahap 55 peratus turun berbanding 69 peratus pada awal bulan ini.

“Selepas 50 hari peperangan di mana berpuluh-puluh tentera dan orang awam terbunuh serta merosakkan rutin harian dan meletakkan ekonomi negara dalam keadaan tertekan… kita jangkakan suatu yang lebih baik selepas pengumuman gencatan senjata,” tulis penganalisis Shimon Shiffer di Yedioth Ahronoth yang merupakan akhbar terbesar di Israel.

“Kira boleh jangkakan Perdana Menteri akan ke kediaman beliau dan memaklumkan keputusannya untuk meletakkan jawatan,” tulis Shiffer.

Dalam persetujuan gencatan senjata yang dikendalikan oleh Mesir sebagai pengantara pada petang Selasa lalu, kedua-dua pihak bersetuju menghentikan serangan, membuka serta-merta sekatan ke atas Gaza di sempadan Mesir dan Israel serta memperluaskan zon menangkap ikan di perairan Gaza. – Reuters

0 comments:

Post a Comment