Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Tuesday, August 19, 2014

No Comment

SHAH ALAM – Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada Selasa memohon maaf kepada rakyat Selangor khususnya berikutan kemelut politik yang melanda negeri itu.

Khalid membuat permohonan maaf itu secara terbuka ketika berucap pada majlis Persidangan Ikrar Integriti di sini.

“Minta maaf kerana ‘perhatian’ yang diberikan kepada anda.

“Bagi saya itu (perhatian) tak mengapa kerana saya memilih untuk menjadi ahli politik…jadi saya terpaksa menghadapinya.

“Minta maaf kepada anda kerana datang ke sini bukan untuk terlibat dalam keadaan ini…itulah harga sebuah integriti,” katanya.

Beliau turut mengakui rakyat Selangor secara tidak langsung terpaksa berhadapan dengan kemelut politik yang berpanjangan sejak beberapa bulan lalu gara-gara isu jawatan menteri besar.

Perkembangan terbaharu politik Selangor menyaksikan Khalid hilang kepercayaan daripada 43 Ahli Dewan Undangan Nageri (Adun) Pakatan Rakyat.

Jumlah itu membabitkan 15 Adun PAS, DAP (15) dan PKR (13) yang menyatakan pendirian sebulat suara mengisytiharkan sokongan supaya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menggantikan Khalid.

Selain itu menerusi ucapannya, Khalid turut menyentuh mengenai integriti seorang pemimpin sesebuah pentadbiran atau organisasi.

Katanya perkembangan semasa menyaksikan sesebuah pentadbiran perlu membina kepercayaan dan keyakinan rakyat berhubung integriti.

“Seolah-olah kini menjadi satu permintaan yang semakin meningkat untuk syarikat dan organisasi supaya menjadi lebih bertanggungjawab.

“Permintaan untuk kita meningkatkan tanggungjawab sosial menjadi lebih kuat dari hari ke hari,” katanya.

Selain itu Khalid dilihat seolah-olah mengaitkan isu integriti dengan kemelut politik di Selangor khususnya soal pemimpin dan kepimpinan.

“Rasulullah S.A.W bersabda “di saat amanah tidak lagi dipegang teguh, maka tunggulah saat kehancuran.”

“Lalu Sahabat bertanya: “Bagaimana orang tidak berpegang teguh kepada amanah itu, ya Rasulullah?”. Baginda menjawab: “Sekiranya sesuatu urusan itu diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancuran,” demikian menurut Khalid yang dipetik dari sebuah hadis yang dipetik dari Abu Hurairah R.A. – mStar Online

0 comments:

Post a Comment