Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, August 27, 2014

No Comment

PETALING JAYA – Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur menyasar sebanyak 40,000 individu yang menjalankan perniagaan dan syarikat mendaftar bagi Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sehingga 30 September ini.

Pengarahnya, Datuk Mohd Isa Endot, berkata pendaftaran awal itu bertujuan membolehkan syarikat perniagaan di sekitar Kuala Lumpur diberikan pendedahan dan latihan komprehensif berkaitan pelaksanaan GST pada 1 April 2015.

“Pendaftaran ini dibuka sejak 1 Jun lalu dan setakat ini bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur saja sebanyak 4,313 individu dan syarikat membuat pendaftaran,” katanya kepada pemberita selepas taklimat majlis Pendaftaran GST secara serentak di JKDM Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di sini, hari ini.

Pada sesi pendaftaran hari ini, sekurang-kurangnya 300 syarikat perniagaan hadir untuk membuat pendaftaran secara serentak.

Mohd Isa berkata, bagi menggalakkan pendaftaran awal dalam kalangan individu dan syarikat perniagaan, JDKM Kuala Lumpur melaksanakan pendaftaran beramai-ramai secara serentak yang bermula sejak 25 Ogos lalu.

“Walaupun tanggungjawab mendaftar GST adalah terhadap peniaga namun kami mengambil langkah proaktif ini dengan mendekati peniaga melalui persatuan mereka untuk mempercepatkan proses pendaftaran GST dan membantu mereka untuk membuat pendaftaran secara dalam talian,” katanya.

Beliau berkata, pendaftaran beramai-ramai secara serentak ini akan diteruskan sepanjang minggu ini dengan kerjasama pelbagai persatuan perniagaan di sekitar Kuala Lumpur.

Katanya, langkah ini menunjukkan hasil positif dengan jumlah pendaftaran meningkat sebanyak 30 peratus berbanding minggu sebelumnya.

“Melalui pendaftaran secara serentak ini, kita terima pendaftaran secara purata sehari dalam 200 hingga 300 pendaftaran.

“Berdasarkan pemerhatian, kebanyakan syarikat perniagaan masih gagal untuk membuat pendaftaran kerana tidak tahu cara yang betul untuk membuat pendaftaran… ada juga yang beranggapan jika telah mendaftar sistem Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST), mereka tidak perlu membuat pendaftaran GST,” kata Mohd Isa.

Katanya, bagi Kuala Lumpur, JKDM sudah mengeluarkan sebanyak 67,000 surat pemberitahuan kepada syarikat perniagaan untuk membuat pendaftaran wajib.

JKDM menyasar sebanyak 123,000 syarikat membuat pendaftaran bagi GST di seluruh negara dan sehingga hari ini sebanyak 19,396 syarikat berbuat demikian.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang juga Menteri Kewangan, ketika membentangkan Bajet 2014, mengumumkan pelaksanaan GST pada enam peratus untuk menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan sebanyak 16 peratus. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment