Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, August 14, 2014

No Comment

PUTRAJAYA – Jenazah mangsa nahas pesawat MH17 akan dibawa pulang secara berperingkat dari Amsterdam ke tanah air mulai 22 Ogos ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ia membabitkan kumpulan jenazah pertama terdiri daripada 15 mangsa, dijangka tiba di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 10 pagi.

Katanya, ketibaan mereka akan disambut menerusi satu Upacara Istiadat Penghormatan ringkas dan turut dipancarkan secara langsung menerusi televisyen.

Upacara ketibaan jenazah di Kompleks Bunga Raya KLIA itu akan disempurnakan Yang Dipertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah serta dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, semua mangsa berkenaan akan dibawa pulang menggunakan pesawat khas.

Muhyiddin berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri taklimat Jawatankuasa Koordinasi Persediaan Pelaksanaan Istiadat Penerimaan Jenazah Warganegara Malaysia berhubung tragedi pesawat MH17, di Bilik Mesyuarat di pejabatnya di sini, sebentar tadi.

Turut hadir Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein; Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai; Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim, Menteri-Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Tan Sri Joseph Kurup dan Datuk Dr Wee Ka Siong serta Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Semalam, Joseph Kurup mengesahkan 10 daripada 16 mayat rakyat Malaysia terdiri daripada penumpang dan kru pesawat MH17 yang sudah dikenal pasti identitinya, disahkan bukan beragama Islam.

Seramai empat wakil agama bukan Islam dari Malaysia juga sudah berlepas ke Amsterdam, Belanda malam tadi untuk menguruskan mayat rakyat Malaysia bukan beragama Islam yang terkorban dalam nahas penerbangan MH17.

Penerbangan MH17 membawa 298 penumpang termasuk anak kapal, sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila ia terhempas – dipercayai ditembak jatuh di Donetsk, timur Ukraine berdekatan sempadan Russia pada 17 Julai lalu.

Sebanyak 43 warga Malaysia antara penumpang dan anak kapal pesawat itu. – Berita Harian

0 comments:

Post a Comment