Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Tuesday, August 19, 2014


KUALA LUMPUR –  Polis Malaysia berjaya mematahkan beberapa perancangan kumpulan militan radikal untuk mengebom beberapa tempat di sini yang didorong oleh tindakan pergerakan ekstremis jihad Syria.

Timbalan Ketua Bahagian Antikeganasan Polis Diraja Malaysia (PDRM), Senior Asisten Komisioner Ayob Khan Mydin, berkata 19 militan yang disyaki itu yang ditahan antara April hingga Jun lalu yang merancang untuk mengebom pub, disko dan kilang pengeluar bir Denmark di sini.

Beliau berkata, berkata anggota kumpulan itu yang semuanya rakyat Malaysia, berhasrat mewujudkan sebuah kawasan pentadbiran khalifah Islam di Asia Tenggara merangkumi Malaysia, Indonesia, Thailand, Filipina dan Singapura, serta bercadang ke Syria untuk belajar dari pergerakan Negara Islam dan Levant (ISIL).

Perancang itu termasuk membabitkan golongan profesional dan dua suri rumah.

Mereka masih di peringkat awal perbincangan mengenai perancangan itu dan tidak mempunyai senjata berat atau pengetahuan untuk membuat bom, katanya.

Tujuh orang sudah didakwa di mahkamah atas tuduhan menggalakkan keganasan sehingga memiliki raifal buatan sendiri.

“Mereka merancang untuk melancarkan kempen keganasan dan perjuangan bersenjata dan mati syahid,” kata Ayob Khan.

Polis percaya rakan yang bersubahat dengan mereka masih lagi berada bebas di luar.

Sesetengah daripada mereka ditahan di lapangan terbang dalam perjalanan untuk ke Turki dan Syria bagi menjalani latihan dan memperoleh bantuan lain daripada ISIL.

Perancang Malaysia itu berusia antara 20 dan 50 tahun. Sesetengah mereka yang ditahan sudahpun diumumkan oleh pihak berkuasa, tetapi pihak polis masih belum memberi maklumat terperinci mengenai perancangan dan iedologi anggota kumpulan yang disyaki itu.

Ada yang sudah memulakan kempen mengumpul wang termasuk menerusi Facebook, untuk ke Syria atas alasan untuk melakukan kerja kemanusiaan, kata Ayob Khan.

“Ketika polis menyoal siasat, mereka bercakap mengenai ideologi ISIL, termasuk pembunuhan orang tidak bersalah dan juga orang Islam yang tidak menyertai kumpulan itu,” katanya.

Bar dan kilang arak berdekatan Kuala Lumpur adalah antara sasaran mereka kerana pengambilan alkohol dilarang oleh Islam, katanya.

Ayob Khan berkata suspek juga berharap untuk mewujudkan rangkaian dengan sel ISIL global dan serantau.

Katanya, polis percaya sehingga 40 rakyat Malaysia sudah ke Syria bagi menyertai perang sivil di sana.

Menurut laporan media tempatan, seorang pekerja kilang berusia 26 tahun, Ahmad Tarmimi Maliki pernah meletupkan 25 askar elit Iraq dalam serangan pengeboman kereta di sana, Mei lalu. – AFP

0 comments:

Post a Comment