Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Monday, August 18, 2014

No Comment

KANGAR – Kerajaan Perlis menyokong cadangan untuk mengenakan caj Permit Masuk Kenderaan (VEP) terhadap kenderaan asing dari Thailand yang memasuki Malaysia.

Menteri Besar Datuk Seri Azlan Man yakin sekiranya kutipan VEP dilaksanakan di pintu masuk sempadan Malaysia/Thailand di Padang Besar dan Wang Kelian di Perlis, ia tidak akan menjejaskan kemasukan kenderaan dari negara jiran itu.

“Kesan levi (VEP)itu dijangka tidak lama walaupun kerajaan Thailand mungkin mengambil tindakan sama mengenakan levi terhadap kenderaan Malaysia yang memasuki negara itu,” katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Beliau berkata hasil levi itu nanti boleh dikembalikan kepada Perlis untuk melaksanakan projek-projek pembangunan.

Kerajaan Negeri Kedah pada Julai lepas mencadangkan VEP dikenakan terhadap kenderaan asing dari Thailand ekoran keputusan kerajaan pusat bersetuju untuk mengenakan VEP ke atas kenderaan asing dari Singapura.

Azlan berkata mengikut rekod tahun 2013, lebih 714,000 kenderaan Thailand memasuki Malaysia melalui Padang Besar dan Wang Kelian berbanding lebih 400,000 kenderaan rakyat negara ini memasuki Thailand di kedua-dua pintu masuk itu.

Beliau juga mencadangkan kepada kerajaan pusat supaya mengehadkan kemasukan kenderaan Thailand yang membawa pelancong ke Malaysia setakat Kangar sahaja dan selepas itu diambil alih oleh pengusaha pengangkutan tempatan.

Katanya pada masa ini kemasukan kenderaan dari Malaysia yang membawa pelancong ke Thailand dihadkan sehingga Hatyai yang kemudian diambil alih
pengusaha pengangkutan negara itu.

“Kita boleh lihat kenderaan-kenderaan Thailand bebas membawa pelancong sehingga Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Johor Baharu. Perkembangan ini tidak membantu syarikat-syarikat pengangkutan tempatan.

“Kerajaan pusat harus memikirkan isu ini yang berlanjutan agak lama tapi saya pasti kesannya terhadap industri pelancongan antara kedua-dua negara hanya sementara,” katanya. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment