Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Monday, September 22, 2014

No Comment

Kira-kira 70,000 etnik Kurdis Syria memasuki Turki sejak Jumaat lalu selepas melarikan diri dari serangan militan Negara Islam (IS) di utara Syria.

Agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR) berkata, ia kini berusaha membantu Turki menghadapi kebanjiran pelarian berkenaan.

Seorang pelarian, Mohammed Osman Hamme berkata, dia tiba di sempadan Turki bersama-sama isteri dan anak mereka sejak meninggalkan Dariya di Raqqa 10 hari lalu selepas mendengar mengenai kemaraan IS di wilayah itu.

Keluarga itu berjalan selama tiga hari, melintasi bandar Tell Abiad berhampiran sempadan Turki, tempat mereka melihat empat kepala dipenggal digantung di tepi jalan raya.

Dalam pada itu, pasukan keselamatan Turki semalam melepaskan gas pemedih mata dan menembak meriam air terhadap puluhan penduduk Kurdis di sebuah kampung bersempadan dengan Syria.

Polis Turki berkata, tindakan itu diambil dalam usaha menghalang militan Kurdis memasuki negara itu dari Syria.

Bagaimanapun, laporan televisyen memetik penduduk Kurdis itu sebagai berkata, mereka mahu ke Syria untuk membantu saudara mereka di negara itu.

Kumpulan IS dilapor semakin hampir menawan bandar Kurdis ketiga terbesar di Syria.

Seorang komander militan etnik itu berkata, IS kini berada 15 kilometer dari bandar strategik itu, Ain al-Arab atau juga dikenali sebagai Kobani dalam kalangan penduduk Kurdis.

Setakat ini, IS menawan 64 kampung di sekitar daerah berkenaan sejak melancarkan serangan Selasa lalu.

Pejuang Kurdis di kawasan itu dengan bantuan etnik Kurdis dari Turki berusaha menyekat kemaraan IS di bandar terbabit.

Seorang ahli politik Kurdis dari Turki, Ibrahim Binici yang melawat Kobani berkata, penduduk tempatan memberitahunya IS memenggal orang ramai dalam kemaraannya di setiap kampung.

“Ini bukan peperangan.

Ini pembunuhan beramai-ramai.

Mereka memasuki kampung dan memenggal kepala beberapa orang lalu menunjukkannya kepada penduduk lain.

Ia sama sekali tidak berperikemanusiaan,” katanya.

Parti Pekerja Kurdistan (PKK) menggesa golongan muda di wilayah majoriti Kurdis di Turki untuk bangkit bagi mempertahankan Kobani.

0 comments:

Post a Comment