Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, September 11, 2014

No Comment

BAITULMAQDIS – Sebuah kumpulan hak asasi manusia antarabangsa hari ini mendapati Israel melakukan jenayah peperangan ketika ia melancarkan serangan di Gaza membabitkan sekolah dikendali Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Human Rights Watch berkata ia menyiasat serangan di sekolah terbabit di tiga lokasi berasingan di Semenanjung Gaza yang musnah dalam peperangan itu, di mana sekurang-kurangnya 45 orang terbunuh.

Penyiasatan itu dibuat dengan melakukan kaji selidik dan temuramah dengan saksi. Badan berpusat di New York itu berkata ketika kejadian tidak ada sasaran ketenteraan di kawasan sekolah dan sesetengah serangan disengajakan.

“Tentera Israel melakukan serangan di tiga sekolah atau berdekatan di mana ia mengetahui beratus orang sedang mendapat perlindungan, mengakibatkan beratus orang awam terbunuh atau cedera,” kata penasihat khas Human Rights Watch Fred Abrahams.

Katanya, Israel tidak memberi sebarang penjelasan meyakinkan bagi serangan ke atas sekolah di mana orang awam mendapat perlindungan.

Sebaliknya Israel menuduh Hamas bagi peperangan musim panas selama 50 hari itu dengan melancarkan bedilan roket, menyebabkan berlaku tindak balas dari kawasan sekolah, perumahan dan masjid.

Semalam tentera Israel mengumumkan bahawa ia akan melakukan siasatannya sendiri bagi menyiasat kes membabitkan mangsa orang awam Palestin ketika peperangan termasuk bedilan ke atas sebuah sekolah.

Peperangan kejam itu mengakibatkan lebih 2,100 rakyat Palestin terkorban, sebahagian besarnya orang awam. – AP

0 comments:

Post a Comment