Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, September 11, 2014

No Comment


BAITULMUQADDIS – Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman menyatakan bahawa Hamas menjadi bertambah kuat dan popular setiap kali tercetusnya konflik bersenjata antara pergerakan itu dengan tentera rejim Zionis.

Lieberman yang berucap dalam satu persidangan antipengganas di sini berkata, setiap kali konflik tercetus ia menjadikan Hamas semakin kuat dari sudut politik.

“Berdasarkan beberapa tinjauan pendapat, kita mendapati Hamas kini antara kumpulan paling popular dalam kalangan penduduk Palestin.

“Sekiranya pilihan raya diadakan sekarang, pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh sudah pasti akan memperoleh undi yang besar,” katanya.

Menurutnya, kekuatan Hamas itu menyebabkan Presiden Palestin, Mahmoud Ab- bas yang juga pemimpin Fatah menjadi semakin lemah.

Tambah Lieberman, konflik terbaharu tersebut menunjukkan kemampuan ketenteraan Hamas yang semakin maju apabila roket mereka mampu menembusi jauh ke dalam wilayah Israel.

Pada konflik pada tahun 2009, roket yang dilancarkan dari Gaza cuma mampu pergi sejauh bandar Sderot di selatan Israel tetapi pada tahun 2012 ia mencapai sehingga Tel Aviv yang terletak di tengah negara itu.

“Dalam konflik terbaharu ini, roket mereka semakin maju apabila mampu mencapai sasaran sejauh bandar Hadera di utara Israel,” jelasnya.

Peperangan antara Israel dan Hamas tercetus pada 8 Julai lalu sebelum berakhir dengan satu gencatan senjata jangka panjang pada 26 Ogos lalu.

Konflik tersebut telah menyebabkan seramai 2,100 penduduk Palestin terkorban manakala 70 warga Israel terbunuh. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment