Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, October 15, 2014

No Comment


Status : Separuh Benar & Separuh Tidak Benar

Salah seorang pengunjung SiakapKeli meminta kami untuk merungkai isu mengenai mesej amaran berkenaan "missed call dari nombor luar negara" yang tersebar luas terutamanya di aplikasi Whatsapp.

Menurut dari mesej amaran berkenaan, dua nombor dari luar negara akan membuat missed call kepada nombor mangsa. Jika mangsa membuat panggilan balik, mangsa akan dicaj sebanyak $15-$30. Selain itu, senarai kenalan dan maklumat bank di dalam telefon pintar juga akan dicuri oleh nombor terbabit dalam masa 3 saat.


Mesej amaran ini mula tersebar di Malaysia pada 2013 lagi berserta dengan mesej yang sama. Setelah kajian dibuat, kami juga mendapati mesej yang sama juga turut tersebar luas di negara luar.

Mesej yang sama dalam bahasa Inggeris (nombor yang sama).

Nombor berkenaan sebenarnya adalah nombor dari syarikat pengiklanan luar negara yang inginkan iklan mereka didengari oleh anda(beberapa mangsa yang pernah menelefon balik melaporkan mereka disajikan dengan pelbagai iklan). Nombor mangsa dipanggil secara random.Taktik ini boleh dikesan mula digunakan di Jepun pada 2002.

Mesej amaran yang disebarkan boleh dikatakan separuh benar dan separuh tidak.Untuk memudahkan pencerahan, kami pecahkan isu ini kepada dua bahagian supaya lebih senang difahami.

1 - Jika membuat panggilan balik akan dicas sebanyak $15-$30
Jika anda membuat panggilan ke luar negara, memang inilah caj yang dikenakan. Jadi, bahagian ini adalah benar.

2 - Salinan kenalan dan maklumat bank akan dicuri dalam masa 3 saat 
Adalah mustahil untuk menyalin kesemua data didalam masa sesingkat 3 saat. Tersangat-sangat mustahil. Dan adalah tidak logik jika hanya dengan panggilan sahaja kesemua data itu dapat disalin. Panggilan telefon hanya digunakan untuk menghantar dan menerima suara. Untuk menghantar data, aplikasi tambahan diperlukan.

Berkenaan dengan penggunaan nama En. Zainal dan PDRM D9 di dalam mesej itu tidak dapat kami pastikan. Jika benar berlaku kes penipuan seperti ini di Malaysia, sudah tentu pihak polis sudah mengeluarkan kenyataan rasmi menggunakan media arus perdana, bukan dengan menggunakan Whatsapp.

Tetapi, apa yang jelas adalah kedua-dua nombor ini adalah 'scammer' dan jika anda mendapat missed call dari nombor-nombor tersebut, jangan telefon balik atau kredit telefon anda melayang. - SiakapKeli.com

Sumber : hoax-slayersnopeseconomist

0 comments:

Post a Comment