Jikalau di atas kertas, Proton Preve 2012
mempunyai banyak kelebihan yang boleh dibuktikan sebagai sebuah “kereta
dengan standard global”. Kalau disemak satu persatu C segmen boleh
dikatakan agak sesak dengan pelbagai pilihan yang sedia ada ketika ini
termasuklah Toyota Corolla Altis & Honda Civic (Jepun) dan juga Kia
Forte dan Hyundai Elantra (KoreaSelatan)
Model Toyota Altis dan Honda Civic sendiri dijadikan penanda aras bagi
Proton dalam membangunkan Proton Preve. Kuasa turbo yang dimilki Proton
Preve dengan 1.6 liter Campro CFE mampu menghasilkan kuasa yang setara
dengan enjin semulajadi 2.0 liter. Merujuk kepada jadual di bawah ini,
memang diakui ada kuasa pada Proton Preve belum boleh menandingi
model-model lain “berdiri di atas” enjin 2.0 liter. Walaubagaimanapun,
dengan 205Nm tork maksimum pada putaran enjin seawal 2000rpm sehingga
4,000rpm meletakkan Proton Preve “tidak sepadan” dengan model kereta
Jepun dan Korea.
Manakala jadual di bawah ini pula cuba
membandingkan dimensi yang dimiliki oleh Proton Preve terhadap saingan C
segmen yang lain, termasuk juga terhadap barisan model Proton sebelum
ini seperti Proton Persona, Proton Inspira, dan Proton Waja. Persona dan
Waja adalah lebih kecil daripada norma C-segmen, Proton Preve
sebenarnya lebih panjang, lebih luas dan lebih tinggi daripada model
kereta Jepun dan Korea dalam soalan (kecuali Inspira).
Proton Preve dilihat lebih berat
berbanding Toyota Altis, Civic mahupun Hyundai Elantra.
Walaubagaimanapun, Proton Preve masih lagi lebih ringan berbanding Kia
Forte. Proton Preve, menyediakan ruang but terbesar dalam segmen C,
sehingga jikalau dilihat kapasiti muatan yang dibawa oleh Proton Inspira
seolah-olah kedekut dalam menyediakan ruang yang besar buat mereka.
0 comments:
Post a Comment