Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, April 3, 2013

5 comments

Larangan Menyebut Perkataan Indon Untuk Indonesia
NUNUKAN – Pihak berkuasa imigresen Kalimantan melarang orang ramai menyebut ‘Indon’ bagi mengelar warga Indonesia di Pelabuhan Tunon Taka, Nunukan, Kalimantan, Indonesia.
Dipetik Jakarta Post, ketua pegawainya, Hasan Basri berkata, perkataan ‘Indon’ membawa maksud ‘budak’ atau ‘pelacur’ dalam bahasa Arab.
“Masyarakat negara jiran selalu menyebut Tenaga Kerja Indonesia (TKI) kita dengan sebutan ‘Indon’, panggilan ini sungguh kasar dan memperlekehkan bangsa Indonesia,” katanya.
Menurutnya, tidak susah untuk menyebut ‘Indonesia’ bagi negara serumpun.
Kini, pelabuhan yang menjadi depoh keluar dan masuk warga Indonesia tertera kenyataan, “Dilarang Menyebut Kata-kata (Indon), dan sebenarnya ialah (Indonesia).

5 comments:

  1. blah la...diorg asyik panggil kita maling..lagi nak kita respek dia plak? betul ke indon tu maksud 'budak' dlm bahasa arab? tu bahasa arab, tapi maling tu memang da bahasa indon sendiri...pahal panggil kita maling??...indon indon indon indon indon indon indon indon indon indon

    ReplyDelete
  2. dlm bhs indonesia,maling bmaksud PENCURI..ada sbb diorg pgl kita maling.mgkin dr segi budaya,kita mgambil atau meniru diorg sehingga diiktiraf sbg warisan seni dunia.ttp oleh krana kita 1rumpun,budaya kita dgn mereka byk psamaan.

    ReplyDelete
  3. imdon tetap indon kan lebih mudah sebut indon hahahaha indon indon indon

    ReplyDelete
  4. anon 3.47, kau setuju indon panggil kita maling? so aku setuju kita panggil dia indon gak

    ReplyDelete
  5. kita boleh gelarkn org apa sahaja tp kita tak boleh terima bila org bg gelaran pd kita.mmg sudah tabiat org kita cpt melenting.sedangkn kaum india di negara kita pun ada dipanggil KELING wpun diorg tak ska.

    ReplyDelete