Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, September 1, 2012

No Comment
Dalam sebatang rokok terdapat pelbagai macam racun, itu yang sering di dengar dilaung-laungkan oleh aktivis anti tembakau. Namun para artis mempunyai pandangan mereka sendiri tentang merokok, yup mereka merubah merokok menjadi sebuah karya seni yang mengagumkan. Saya yakin banyak dari kita yang tidak berfikir sejauh para artis-artis ini. jom kita lihat saja karya-karya seni yang diperbuat dari merokok


Patung karya Sarah Lucas ini berjudul "Christ You Know it Ain't Easy". Beratnya untuk berhenti merokok. Lucas sendiri mulai merokok sejak umur 9 tahun, merokok 2 bungkus Marlboro Light tiap hari. Sampai akhirnya dia berhenti merokok tahun 2000 lalu. Patung ini mungkin merupakan perwujudan isi hatinya berperang melawan keinginan untuk merokok lagi.



Saya yakin banyak dari anda tidak mengenal tokoh diatas. Gambar diatas adalah seorang penyanyi dan penulis lagu dari Perancis bernama Serge Gainsbourg dibuat dari 20,394 filter rokok yang diambil dari jalanan selama 3 tahun. Dibuat oleh seniman Switzerland bernama Jinks Kunst, karyanya terinspirasi dari dunia muzik dan Gauloises, tanda merokok ternama buatan Perancis.



Tom Waits pelakon terkenal dan pemuzik suara serak. Tahun 1993, Waits membintangi bersama Iggy Popdalam film pendek Coffee and Cigarettes III, bercerita mengenai generasi yang ketagih kopi dan nikotin.Seniman Mike Oncley membuat potret diri Tom Waits dari biji kopi dan batang rokok.





Seniman Tom Deininger membuat boneka arnab lucu ini dari filter rokok bekas. Karyanya merupakan metafora antara alam dengan pencemaran.





Al Hansen membuat karya seni berjudul "Venus" ini dari pelbagai macam benda, dari pembungkus Hershey Bar, Kertas rokok yang terbakar, dan macis. Dia juga membuat berbagai bentuk lain, sedangkan semua bahan-bahannya dia dapatkan dari asbak bar dan kafe di Amerika.





Claire Jonesmahasiswa reka bentuk dan seni di the University of Michigan, membuat patung unta ini dari sisa-sisa rokok jenama Camel. - Malaysiantabloid

0 comments:

Post a Comment