Gambar Hiasan
Bila sebut sahaja menutup aurat, ramai orang lebih
memfokuskan kepada pemakaian tudung semata-mata. Jika tutup kepala dengan
tudung, ia sudah dikira tutup aurat. Namun secara hakikatnya, itu satu persepsi
yang silap. Kini, wanita muslimah terpengaruh dengan busana dan fesyen-fesyen
barat dalam berpakaian. Dan ada diantara mereka tidak menyempurnakan kewajipan
mereka dalam melaksanakan hijabul muslimah yang sebenar, mereka memakai tudung
tapi tidak menutup aurat kecuali rambut sahaja, berbaju tapi ketat, pendek dan
jarang.
Islam merupakan satu cara hidup yang lengkap, meliputi
tatacara hidup dunia dan akhirat, peribadi dan masyarakat, aqidah dan akhlak
dan sebagainya.
Islam meletakkan wanita ke satu darjat yang tinggi dalam
masyarakat, di mana wanita dianggap suci dan dipelihara serta dilindungi
kesuciannya sehingga tiada yang boleh melihat auratnya kecuali keluarga yang
rapat sahaja. Tujuan pemeliharaan ini adalah untuk menjaga kemuliaan masyarakat
agar lahir di sana sebuah masyarakat yang terpelihara maruahnya.
Kewajiban menutup aurat ke atas wanita tidak boleh
diperbahaskan menurut lojik akal semata bahkan perlu dilihat sebagai hak
wewenangan Allah SWT dalam menentukan hukum demi memelihara kesejahteraan
makhlukNya.
Islam menjadikan wanita itu indah pada pandangan lelaki,
perhiasan dunia dan penyejuk mata. Ini berdasarkan beberapa ayat dan Hadis
Rasulullah SAW. Lelaki pula dicampakkan rasa cenderung kepada wanita, dalam
sesetengah keadaan menempati tempat pertama di hati lelaki berbanding perhiasan
dunia yang lain seperti harta, pangkat dan lain-lain. Ini terbukti jika
diperhatikan, anak remaja lelaki, dalam usia awal belasan tahun sudah pandai
memuja wanita dan menyintai wanita sedang mereka belum merasai kehendak
mengumpulkan harta dan merebut pangkat.
Allah SWT, Pencipta, Pemelihara dan Pengurus diri kita dan
seluruh alam ini, Dia Maha Bijaksana, Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk
hambaNya, menetapkan hukum menutup aurat ke atas wanita sesuai dengan fitrahnya
yang halus, suci, pemalu dan indah, di samping di sana ada segolongan hambaNya
yang lelaki yang sangat mengidamkan wanita, semua ini demi memelihara kesucian
masyarakat dari perkara-perkara yang boleh membawa kepada maksiat yang besar
atau kecil seperti pergaulan bebas dan kemuncaknya ialah zina.
Allah SWT melalui ayat-ayat suciNya dan Hadis-hadis
Rasulullah SAW telah menggariskan beberapa asas dalam menyempurnakan kewajiban
menutup aurat .
Di sini, saya turunkan beberapa syarat asas dalam menutup
aurat seperti yang dikehendaki syara’:
1. Seluruh tubuh adalah aurat:
Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah
dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki
ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai
hujung kaki adalah aurat yang wajib ditutup, kecuali wajah dan dua telapak
tangan (termasuk belakang tangannya). Hal ini berlandaskan firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala,
“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang
(biasa) nampak darinya.” [AQ: An-Nur (24):31].
Yang di maksud “wa laa yubdiina ziinatahunnaa” (janganlah
mereka menampakkan perhiasannya), adalah “wa laa yubdiina mahalla
ziinatahinnaa”, maksudnya janganlah mereka menampakkan tempat-tempat (anggota
tubuh) yang di situ dikenakan perhiasan. [Lihat Abu Bakar Al-Jashshash, Ahkamul
Qur`an, Juz III hal. 316].
Selanjutnya, kalimah “illa maa zhahara minhaa” [kecuali yang
(biasa) nampak darinya], ini bermaksud, ada anggota tubuh yang boleh
dinampakkan iaitu wajah dan kedua telapak tangan. Demikianlah pendapat
sebahagian sahabat, seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan juga Aisyah [Al-Albani,
2001:66].
Ibnu Jarir Ath-Thabari (wafat 310H) menjelaskan dalam kitab
tafsirnya, Jami Al-Bayan fi Tafsir Al-Qur`an Juz XVIII ms 84, mengenai apa yang
di maksud “kecuali yang (biasa) nampak darinya (illaa maa zhahara minha)”,
katanya, pendapat yang paling mendekati kebenaran adalah yang mengatakan
bahawa, yang dimaksudkan (dalam ayat di atas) adalah wajah dan dua telapak
tangan.
Selain itu di sana ada syarat bagi tudung wanita, firman
Allah (bermaksud)
“Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak
perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka mengulurkan
jilbabnya.” [ Al-Ahzab (33):59].
Oleh sebab Al-Quran adalah berbahasa Arab, dan perkataan
“jilbab” itu adalah perkataan Arab, maka kita hendaklah memahami apakah yang
dimaksudkan “jilbab” di dalam bahasa Arab. Dengan kata lain, kita hendaklah
memahami dan mengikuti apakah yang orang Arab faham bila disebut jilbab. Maka
inilah pakaian yang diperintahkan oleh Allah kepada perempuan. Di samping itu,
perincian tentang pakaian ini telah pun dijelaskan di dalam banyak hadis sahih
yang wajib diikuti oleh setiap orang.
Jadi, apakah makna jilbab itu? Selain dari melihat sendiri
kepada nas-nas hadis tentang pakaian yang dipakai Muslimah semasa zaman
Rasulullah, kita juga boleh merujuk kepada banyak kamus Arab untuk mengetahui
makna “jilbab”. Dalam kitab Al-Mu’jam Al-Wasith karya Dr. Ibrahim Anis
[Kaherah: Darul Maarif ms 128], jilbab diertikan sebagai ats-tsaubul musytamil
ala al-jasadi kullihi (pakaian yang menutupi seluruh tubuh), atau ma fauqa
ats-tsiyab kal milhafah (pakaian luar yang dikenakan di atas pakaian rumah,
seperti milhafah (seperti jubah), atau al-mula’ah asy-tamilu biha al-mar’ah
(pakaian luar yang digunakan untuk menutupi seluruh tubuh wanita).
Berdasarkan pengertian ini, jelaslah bahawa yang diwajibkan
ke atas wanita adalah mengenakan pakaian yang satu (sekeping) yang lurus dari
atas hinggalah ke bawah, yakni hingga ke mata kaki. Maksud milhafah/mula’ah
(Arab) adalah pakaian yang dikenakan sebagai pakaian luar [di dalamnya masih
ada pakaian dalam (pakaian rumah) atau pakaian sehari-hari tetapi bukan hanya
coli dan seluar dalam] lalu diulurkan ke bawah hingga menutupi kedua mata
kakinya. Untuk pakaian atas, wanita disyariatkan/diwajibkan memakai “khimar”
iaitu tudung atau apa sahaja bahan/kain yang serupa dengannya yang berfungsi
menutupi seluruh kepala, leher, dan lubang leher baju di dada.
Dalil mengenai wajibnya mengenakan pakaian bahagian atas
(khimar/tudung) adalah Firman Allah,
“Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka”
[TMQ An-Nur (24):31].
Pakaian jenis ini (jilbab dan khimar) wajib dipakai oleh
seorang Muslimah (yang telah baligh) apabila hendak keluar menuju ke
pasar-pasar atau berjalan melalui jalanan umum. Setelah memakai kedua jenis
pakaian ini (jilbab dan khimar) maka barulah dibolehkan baginya keluar dari
rumahnya tanpa sebarang dosa. Jika tidak, maka dia tidak boleh (haram) keluar
dari rumah kerana perintah yang menyangkut kedua jenis pakaian ini datang dalam
bentuk yang umum, dan tetap dalam keumumannya dalam semua keadaan. Mana-mana
wanita yang telah baligh dan melanggar ketetapan Allah ini, maka berdosalah
mereka dan layak mendapat seksa Allah di akhirat nanti.
Berdasarkan huraian ini,tudung pendek yang sering dipakai
wanita hari ini,yg melekat pada badan,tidak menutupi dadanya adalah tidak
memenuhi syarat bertudung dalam al Quran.
2.Bentuk dan jenis pakaian
Berdasarkan hal ini maka setiap bentuk dan jenis pakaian
yang dapat menutupi aurat iaitu yang tidak menampakkan aurat dianggap sebagai
penutup bagi aurat secara syar’i, tanpa melihat lagi bentuk, jenis, atau
fesyennya.
a) Pakaian hendaklah tebal
Syara’ telah mensyaratkan dalam berpakaian agar pakaian yang
dikenakan dapat menutupi kulit. Jadi pakaian wajib dapat menutupi kulit
sehingga warna kulitnya tidak diketahui. Jika tidak, maka tidak dikatakan
menutup aurat. Oleh kerana itu apabila kain penutup itu tipis/transparent
sehingga nampak warna kulitnya dan dapat diketahui sama ada kulitnya berwarna
merah atau coklat, maka kain penutup seperti ini tidak boleh dijadikan penutup
aurat dan haram hukum memakainya.
Usamah bin Zaid pernah menceritakan bahawa rasulullah s.a.w
telah menerima hadiah sejenis kain Qibtiah yang kurang tebal daripada Dahiyah
Al-Albi dan Rasulullah s.a.w pula menghadiahkan kain tersebut kepada beliau ,
untuk dibuat pakaian tetapi Usamah memberikan kepada isterinya.
Suatu hari rasulullah s.a.w bertanyakan Usamah : “Kenapa
engkau tidak memakai kain Qibtiah itu?” Usamah menjawab :” Saya telah berikan
kepada isteri saya”. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda kepada Usamah :” Suruhlah
isterimu mengalaskan kain tersebut dengan kain yang lain di bawahnya, kerana
aku bimbang jika kain Qibtiah itu tidak dialas, maka akan kelihatanlah besar
kecil tulang-tulang badan isterimu (bentuk tubuh badan isterimu)”.
b) Tidak terlalu licin dan lembut
Selain daripada itu, pakaian wanita hendaklah dibuat dari
kain yang tidak terlalu licin dan lembut hingga melekat di tubuh dan
membayangkan kulit pemakainya. Pakaian yang dibuat daripada kain-kain tersebut
boleh mempamerkan rupa bentuk anggota badan wanita yang boleh mengghairahkan
lelaki yang memandangnya.
c) Tidak berwangi-wangian pada pakaian dan badan.
Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w
bersabda maksudnya: “Sesiapa jua wanita yang memakai minyak wangi kemudian melintasi
khalayak ramai dengan tujuan dihidu bau yang dipakainya, maka dia dikira
berzina”.
d) Pakaian itu tidak menyerupai pakaian lelaki.
Ini bermaksud fesyen yg tidak menyerupai lelaki, seperti
wanita berkemeja dan berseluar panjang sehingga orang menyangka itu adalah
lelaki, maka hukumnya haram.
e) Pakaian itu tidak menyerupai pakaian orang-orang kafir
atau musyrik.
Dengan memakai pakaian yang menutup aurat, seseorang wanita
telah menunjukkan harga diri sebenar seorang wanita dan sekaligus menghindari perbuatan
tidak senonoh di kalangan para lelaki terhadap wanita.
setuju sangat..
ReplyDelete...................
Elok dibaca blog ini:
Supaya wanita Melayu kita sedar tentang AURAT..
http://wanitamelayuseksa.blogspot.com