Hawa nafsu ialah istilah yang banyak digunakan dalam
al-Quran dan sunnah bagi menggambarkan adanya musuh tegar dalam diri manusia
yang mesti dihadapi.
Firman Allah SWT: “Terangkan kepadaku perihal orang
menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya, maka apakah kamu dapat menjadi
pemelihara atasnya?” (Surah Al-Furqan, ayat 43)
Rasulullah SAW juga menzahirkan kebimbangan Baginda terhadap
umat Islam iaitu hawa nafsu yang menghalang daripada menerima kebenaran dan
gemar berangan-angan yang akan menyebabkan seseorang melupakan hari akhirat.
Saidina Ali mengingatkan umat bahaya dua perkara ini:
“Sesungguhnya yang paling aku khuatir pada kalian (umat Islam) dua perkara
iaitu taat hawa nafsu dan berangan-angan.”
Ketepikan hal peribadi
Mengikut Said Hawa dalam Al-Asas fit Tafsir, secara dasarnya
melawan hawa nafsu bermaksud menundukkan nafsu supaya mengikut kehendak Allah
dalam setiap perkara. Maknanya, apabila nafsu dapat dikalahkan, seseorang akan
mengutamakan perkara yang dicintai Allah dan mengetepikan kehendak peribadi.
Imam Al-Ghazali dalam kitab Ihya Ulumuddin menjelaskan,
antara tanda kecintaan hamba kepada Allah ialah dia mengutamakan perkara
disukai Allah daripada kehendak nafsu serta peribadi sama ada dari aspek zahir
atau batin.
Ilmuwan Islam tersohor di nusantara, Prof Dr Hamka pernah
diajukan soalan bagaimana akal memerangi krisis akhlak dalam masyarakat
sekarang ini. Beliau menjawab: “Adakan satu panitia besar, seluruh orang jadi
anggotanya dan tiap-tiap seorang hanya diberi tugas satu saja iaitu memperbaiki
dirinya sendiri.”
Sebenarnya seseorang itu akan menilai diri hanya berdasarkan
apa yang ingin dilakukan berasaskan keinginan diri dan hati, manakala orang
lain menilai berdasarkan apa yang dilakukan seseorang itu berhubung tindak
tanduknya.
Perjuangan melawan hawa nafsu bukan sesuatu yang mudah. Imam
Al-Ghazali berkata: “Berhati-hatilah kamu dengan hawa nafsu. Ia musuh kita yang
paling ketat dan yang paling sukar untuk dikalahkan. Hal ini disebabkan ia
berada dalam tubuh dan diri kita.”
Apabila berdepan dengan musuh dalam diri yakni musuh batin,
kita seolah-olah hilang kuasa untuk mengawal diri, semacam ada kuasa lebih kuat
membentuk serta mengendalikan diri kita.
Sebenarnya, kita sentiasa diburu serta dibelenggu musuh yang
berselindung dalam diri iaitu syaitan dan hawa nafsu.
Syeikh Ibn Ata’illah dalam kitab Al-Hikam meninggalkan
persoalan besar berkaitan perkara ini. Katanya, bagaimana akan terang hati
seseorang yang gambaran dunia itu terpahat dalam hatinya atau bagaimanakah dia
akan mengembara menuju kepada Allah padahal ia terbelenggu nafsu syahwatnya.
Imam Al Ghazali pernah berpesan, nafsu itu tidak dapat
dikalahkan dengan tergesa-gesa. Kehendaknya tidak boleh ditekan sekali gus
melainkan perlu ditahan secara berperingkat seperti sabda Rasulullah SAW:
“Amalan yang baik ialah amalan yang berterusan sekalipun sedikit.”
Sukar lawan nafsu
Melawan hawa nafsu memang sukar. Nafsu sentiasa menjalar
dalam diri kita, mengalir bersama aliran darah dan menguasai seluruh tubuh.
Rasulullah SAW menggambarkan bagaimana besarnya bahaya hawa
nafsu: “Bukanlah orang yang gagah berani itu lantaran dia cepat menyerang
musuhnya dalam pertempuran, tetapi orang yang berani ialah yang boleh menahan
dirinya daripada kemarahan.” (Riwayat Abu Daud)
Ulama sufi terkemuka, Al-Junaid Al-Baghdadi berkata:
“Sesiapa memerangi hawa nafsu mereka melalui taubat, nescaya Allah akan memberi
petunjuk kepadanya jalan keikhlasan. Manusia tidak mampu memerangi musuh yang
zahir melainkan selepas memerangi musuh batin. Siapa yang mengalahkan nafsunya
maka sesungguhnya dia berjaya mengalahkan musuhnya, dan jika dia kalah melawan
nafsunya, maka dia tewas di tangan musuhnya.”
Justeru, setiap Muslim perlu melihat diri sendiri dalam hal
berkaitan melawan hawa nafsu bagi menyempurnakan diri sebagai seorang hamba.
Usah mencari kelemahan dan keaiban orang lain kerana diri kita sendiri memiliki
kelemahan.
Allah merahmati seseorang yang berhenti sejenak sebelum melakukan
sesuatu, lalu memerhatikan niatnya.
Seandainya jika amalan itu dilakukan kerana inginkan
ganjaran makhluk, maka segeralah perbaiki niat itu, barulah dibolehkan
meneruskan amalan berkenaan. Renungkan kata-kata Khalifah Islam kedua, Saidina
Umar: “Hisablah (nilai) diri kalian sendiri sebelum kalian dihisab.”
0 comments:
Post a Comment