Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Monday, July 21, 2014

No Comment


HATINYA lebih gembira dan jiwanya tenang tatkala bertekad mengenakan hijab beberapa minggu lalu. Bagi Neelofa Mohd Noor, keputusan berhijab bukan satu perkara main-main sebaliknya dilakukan dengan ikhlas dari hati.

Paling dirasai saat melihat cara orang luar memandang dirinya sejak berhijab. Pandangan mata mereka lebih ikhlas dan tidak lagi ‘jahat’ seperti memandangnya dengan pakaian seksi sebelum ini.

“Orang (peminat) makin menghormati diri saya. Itu memang benar sejak saya berhijab mereka menegur saya dengan baik sekali. Tak lagi seperti dulu apabila lebih tertarik melihat saya mendedahkan aurat dan berpakaian seksi.

“Paling tidak saya tahu perubahan yang berlaku ini memberikan kebaikan kepada saya sendiri. Kehidupan saya semakin lengkap dan itu sudah cukup membahagiakan saya," jelas Neelofa.

Pun begitu dia kurang senang andai ada pihak yang menganggap perubahan yang dilakukan ini akan menjadikan dirinya sebagai ‘ustazah segera’ seperti yang berlaku kepada sesetengah selebriti.

Bagi Neelofa perubahan ini bukan untuk menjadikan dirinya ‘serba tahu’ dalam segala hal sebaliknya dia masih lagi belajar hal-hal berkaitan dengan agama untuk memantapkan akidahnya.

“Apabila berhijab tak semestinya saya kena menjadi ‘ustazah segera’ sedangkan masih banyak lagi hal-hal agama yang perlu saya pelajari dan dalami.

“Saya tak mahu menjadikan perubahan ini sebagai sesuatu yang drastik tapi cukuplah kalau saya belajar perlahan-lahan dan pada masa yang sama membawa manfaat kepada diri saya dan orang lain," tegas Neelofa lagi.

Buat masa ini Neelofa sedang mendalami ilmu tafsir al-Quran, sirah dan hadis melalui beberapa kelas intensif yang dihadirinya sejak beberapa tahun yang lalu.

Untuk kelas mengaji al-Quran pula, keluarganya ada menyediakan seorang ustaz sejak dia masih kecil yang hadir ke rumah untuk membimbing dia dan adik beradik yang lain. - Utusan

0 comments:

Post a Comment