Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Friday, July 26, 2013

No Comment
Air Kolam

Sebelum ini ia dikenali sebagai Lagoon Biru England dengan warna airnya yang cantik biru dan tenang pastinya menarik minat ramai untuk berenang didalamnya.
Terletak berdekatan dengan daerah Buxton di United Kingdom, ia adalah sebenarnya kolam buatan akibat bekas kawasan kuari dan kandungan bahan kimia didalamnya lebih toksik daripada cecair peluntur pakaian.
Bagaimanapun, orang ramai tidak terganggu dengan kandungan bahan kimia sebaliknya lebih tertarik dengan warna airnya yang biru dan tenang itu. Mereka datang dari seluruh England hanya untuk bermandi-manda di dalam kolam itu.
Sebagai menghalang orang ramai dari terus mandi, pihak berkuasa meletakkan pewarna hitam ke kolem itu.
Dikatakan bukan sahaja kolam bekas kuari ini dipenuhi sampah sarap, tetapi ia juga dipenuhi dengan bangkai binatang dan juga najis manusia dengan kandungan pH ialah 11.3 hampir sama dengan kandungan pH ammonia (11.5pH) dan cecair peluntur (12.6 pH).
Kawasan tepian kolam sudah pun diletakkan papan tanda menjelaskan bahaya kandungan air kolam ini yang mungkin menyebabkan sakit mata, kulit, sakit perut dan juga mendapat jangkitan kulat jika mereka mandi didalamnya.
Bagaimanapun, dek kerana warnanya yang menarik orang ramai tidak mengendahkan langsung amaran yang diletakkan. Warna biru kolam yang cantik sebenarnya hasil dari batu kapur di sepanjang tepiannya.
Ia mengeluarkan sejenis cecair kristal kedalam air yang menyebabkan airnya bertukar warna menjadi biru sebegitu rupa.
Langkah mewarnakan air kolam itu diambil bulan lepas dan ia berhasil menghindarkan orang ramai dari mandi di situ. Bagaimanapun, tidak diketahui sama ada ia akan kekal berwarna hitam atau ia akan kembali bertukar kepada warna biru. – mynewshub.my
OLEH : IBNU K

0 comments:

Post a Comment