Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Monday, July 8, 2013

No Comment
Abu Qatada leaves court April 2012

London – Pendakwah radikal, Abu Qatada diusir awal semalam dari Britain ke Jordan untuk berdepan tuduhan keganasan.
Sebaik tiba di Amman, Jordan mengemukakan dakwaan terhadap Qatada yang dituduh merancang serangan terhadap warga Amerika, Israel dan rakyat Barat lain di negara itu.
Ia menamatkan usaha sedekad mengusir lelaki yang digambarkan sebagai perancang penting al-Qaeda di Eropah.
Britain, Jordan akui perjanjian
Tindakan itu dilakukan selepas Britain dan Jordan memperakui perjanjian berkaitan penyeksaan yang menangani kebimbangan hak asasi manusia, punca menghalang cubaan mengusir ulama Jordan kelahiran Palestin itu sebelum ini.
Setiausaha Dalam Negeri Britain, Theresa May, melahirkan keyakinan bahawa orang awam di United Kingdom mengalu-alukan tindakan itu.
“Lelaki berbahaya ini kini diusir dari negara kami untuk berdepan tuduhan di negaranya,” kata May dalam satu kenyataan.
Pejabat Dalam Negeri kemudian menghantar gambar Abu Qatada menaiki tangga pesawat dalam Twitter.
Abu Qatada dikehendaki di Jordan untuk perbicaraan semula dalam beberapa kes keganasan.
Dia dijatuhkan hukuman tanpa hadir. Britain cuba mengusir Abu Qatada sejak 2001 atau nama sebenarnya Omar Mahmoud Mohammed Othman.
Namun, mahkamah menyekat ekstradisi berikutan bimbang mengenai bukti yang diperoleh menerusi seksaan mungkin digunakan membicarakannya.
Pulang ke Jordan secara sukarela
Selepas bertahun-tahun menentang cubaan mengusirnya, pendakwah berusia 53 tahun itu baru-baru ini menyatakan kesediaan secara sukarela pulang ke Jordan jika London dan Amman memperakui perjanjian berkaitan penyeksaan.
Perjanjian itu yang jelas melarang penggunaan bukti yang diperoleh menerusi seksaan atau layanan buruk, diiktiraf oleh Britain dan Jordan bulan lalu.
Ia memberi laluan untuk pengusiran seorang lelaki yang dianggap mahkamah Britain dan Sepanyol sebagai individu kanan al-Qaeda di Eropah dan mempunyai hubungan rapat dengan Osama bin Laden.
Abu Qatada dituduh Britain mempunyai kaitan dengan Zacarias Moussaoui, satu-satunya individu didakwa di Amerika Syarikat berhubung serangan pengganas 11 September 2001, dan pengebom kasut, Richard Reid. – AP

0 comments:

Post a Comment