Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, September 25, 2014

Mungkin kereta IRIZ di dalam gambar dibawah ini merupakan IRIZ pertama yang terlibat di dalam kemalangan selepas perasmiannya pagi tadi.

Tapi kereta tu cuma kereta pandu uji. Nasib baik tak beli lagi. Kalau tak menangis la.. Kereta yang melanggar IRIZ tersebut adalah sebuah Perodua Viva.



Jika dilihat kepada kerosakan yang dialami tidaklah seteruk mana.. Kerosakan bagi IRIZ hanyalah lekuk di belakang sahaja, manakala viva tersebut pula mengalami kerosakan yang sedikit teruk. Jika dilihat pada gambar, lampunya dah sedikit terkeluar dan bumper depan bersama bonet depan pun lekuk. 

Antara ciri utama yang menarik bagi Proton IRIZ ini adalah ciri keselamatannya. Walaupun kemalangan ini tak teruk, tapi ia boleh menjadi kayu ukur kekerasan besi IRIZ berbanding dengan kereta Viva ni.- SiakapKeli.com

Sumber gambar : Lowyat.net

42 comments:

  1. Driver Viva tu nak tau kete apa kat depan dia..tapi dia malas nak turun....akhirnya melekat terus le haha

    ReplyDelete
  2. perodua mengganas....perodua menyerang proton...

    ReplyDelete
  3. Kene langgar perlahan je boleh lah . Cuba kalau viva tu laju comfirm berlekuk jugak :P

    ReplyDelete
  4. ait.. tak puas hati nampak.. hehe

    ReplyDelete
  5. kalo nk kukuh sgt..g buat sendirik la kete..kete import pon kalo xcident habih separuh bdn..dulu n skg punya kualiti xsama..

    ReplyDelete
  6. Cuba langgau depan depan...baru boleh compare...iriz dan viva 2 kereta dari kelas yg berbeza

    ReplyDelete
  7. Bandingkan lak harga viva dgn iriz..bkn anti proton or produa..cuma ada akai pakai..

    ReplyDelete
  8. Iriz 5 bintang besi dia...Viva? Lu pk la sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meh cni aku sodok Iriz ngan Hummer H3..kte tngk cmne jd

      Delete
    2. baik ko pki kereta kebal je ha3...

      Delete
    3. bukan besi yg 5bintang...akan kemek gak...cuma kemek depan tak kan sampai makan kaki teruk (atau tal sampai terus)...bbanding viva rasanya 4bintang...mungkin kemek depan sampai makan kaki sikit...tp tu tak kira pusing at yaw axis masa momentum perlanggaran

      Delete
  9. Meh aku langgar ngan pikap buruk TATA Telcoline aku nih...confirm koyak..tak pon mati.

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. Sy gune viva dh 7 tahun. Dan msih blum ade mslh dgn power window, x prnh overhaul..so, don't compare viva dgn iriz..meh kte compare Axia ngan Iriz.

      Delete
    2. Brader. . segment berbeza laaaaaaa...... Segment A vs segment B... Duh..

      Delete
    3. kalau kete mercedes pun langgar belakang viva...mungkin merc tu kemek gak la...sebab automotive tak kira brand apa pun, depan mmg design mudah kemek

      Delete
  11. dah ramai pulak butthurt. sabar2. sebagai owner kedua2 brand, terpaksa diakui dua2 ada pros and cons. body perodua memang hampeh. body tak kuat, tp jarang la ada problem, pandai maintain no problem. proton pulak, body kuat. tp problem macam2. power window la, enjin kejap2 problem la, SAT prob la. yg tu la, yg ni la. itu pengalaman aku la dah pakai kancil 7 tahun, wira 6 tahun, saga flx 2 tahun. (saga flx ni pulak yg bnyk prob haa walhal baru). apa2 pun Honda terbaik. high reliability and 2nd value pun tinggi. (lariiiiiiiiiiii)

    ReplyDelete
  12. Agak2 la.... nk bandingkn ngan viva. Kete tin minuman. Klu accident, mane ade kemek sikit2. Yg total lost, byk la. Mane letaknye safety dia pun aku x tau.

    ReplyDelete
  13. Kalau beskal aku langgar dua2 kete yg mane rosak dulu?

    ReplyDelete
  14. kebanyakan kereta direka bahagian depan lebih lembut dari bahagian belakang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam byk2 komen...komen kau jer yg bernas

      Delete
    2. haaaa...ni komen betul...sebab depan ada pemandu and engine...nak serap hentakan kemalangan kena la lebih lembut...blkg selalunya keras and ada tayar spare untuk sambut hentakan dari blkg

      Delete
  15. tak baik salahkan viva, mana tau iriz tu yang start dulu, kita tak tau tayar sama hitam, enjin lain lain.

    ReplyDelete
  16. Viva memang tak gune tiap kali eksiden mesti koyak rabak iris aku tak tau la.tp viva tetap tak gune

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon lantik Qutly Lancer jd pereka kereta .. Hahaha

      Delete
  17. dah memang la setiap kereta ada crumple zone kat bahagian depan kereta untuk absorb impact, kalau takde benda tu, mau terbang driver kedepan.

    ReplyDelete
  18. Proton buat kereta bukan untuk langgar kereta lain..tapi rakyat malaysia (tak semua lah) bawa kereta suka berlangggar antara satu sama lain..huh!

    ReplyDelete
  19. Mana2 kereta pun, biasanya kereta belakang impaknya lagi teruk daripada kereta yang di depan, judgement ni x bole nak kata yg body iriz kuat.

    ReplyDelete
  20. dlm duk kutuk2 Viva ni,, Viva ni jgk laaaa yg banyakkkk org pkai kat Mesia ni...
    Dah nama pon kete "ekonomi",,, Kalo dh tau, xyah la beli... Tengokkan aje dah ler... ;)

    ReplyDelete
  21. Pernah tgk x gambar ujian keselamatan kereta? Perasan x bahagian enjin remuk.. Jadi bgs la keselamatan viva ni sbb kalau bahagian enjin xmudah remuk, jadi bahagian passenger la yg akan remuk bila kemalangan.. Kalau eksiden, kereta anda xremuk, anda yg cedera parah... Hmmm....fikir2kan...kereta zaman dulu byk yg rendah safety.. Sbb tu tahan smpai skrg.. Eksiden xkemek.. Tp zaman dulu enjin xpower mcm skrg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  22. Apa la org yg kuat komen negatif di sini. Tak habis2 nak buruk sangka dan pandang rendah. Kalau tak suka jangan beli dan jangan komen secara emosi.

    ReplyDelete
  23. Lutfi haalani,td bkn maen ko smbang nk lnggar ngn hummer..upanya ko pkai viva je pn,hahaha smbang mcm ala utoh..

    ReplyDelete
  24. keje asik2 nak mengutuk aje.. tah2 nak beli kete proton or perodua pun tak mampu korg yg keje mengutuk aje tu...tak suka jgn beli la..

    ReplyDelete
  25. Bahagian depan kereta ada crumple zone..lembik la sikit..

    ReplyDelete
  26. Benci proton pasal inspira dan iris dah curi hati aku huhuhuuu inspira dah dapat next target iris !!!!

    ReplyDelete
  27. Sorry to compare eh,
    tapi sepanjang pengalaman memandu perodua paling berkualiti compare to proton... kalau hit mcm ni xboleh nak jadi ukuran material mane bagus... based on mechanic statement it's normal for car who hit others car will get the big impact compare to car who been hit... maksudnyer kete yang melanggar akan lebih teruk dari kete yang dilanggar... like last time, my car (MyVi) had been hit twice by others... 1st, mase I parked depan rumah and someone who like loose control of his car hit my car at fender site and it was sound like a thunder tapi bile check hanya fender yg kemek and si pelanggar punye front bumper tercabut & terjatuh kat situ... 2ndly at the traffic light, might be that lady didn't notice it was a red light at that time, bang my back car... I was worried because when I go out of the car, I saw her merc ventilator car dah termasuk ke dalam sikit so I ingat my car will dented terribly but when I check it, there is no dented at all, only 1" scratch... so for me, we can't make this incident to compare the material apple to apple, because all structure had their weakness part even though it's a stainless steel... especially yang bahagian depan slalu dedah pada kepanasan so the steel will become a lil' bit lost it's weakness...

    ReplyDelete
  28. Dent teruk kat depan memang biasa. mana-mana kereta pun akan jadi. Bahagian be;akang memang kuat sikit. Sebab depan tu ada crumple zone yang diwujudkan untuk menyerap hentakan. Crumple zone ni penting agar impak hentakan dapat dikurangkan dan dalam masa yang sama dapat mengurangkan risiko kecederaan penumpang.
    Dulu masa kelas fizik cikgu ada ajar :P

    ReplyDelete