Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Tuesday, November 27, 2012

7 comments:

  1. Iye memang betul...kalau tak makan MCD takkan mati sebab banyak lagi benda lain yang boleh dimakan di Malaysia ni dan MCD tu pun bukan sedap sangat pun kalau nak bandingkan dgn burger yg jual kat stall Melayu...tak pernah lagi dengar orang Malaysia mati tak makan. Memang pun asal MCD tu dari Amerika dan orang Malaysia telah membeli franchise MCD utk berniaga di sini.

    Tapi cuba kita fikir jauh sedikit. Boleh kata 99% atau lebihkurang 8000 kakitangan MCD adalah kaum Melayu. Sekiranya kita boikot MCD dan bisnes pun tak maju maka besar kemungkinan perniagaan terpaksa ditutup. Di mana 8000 kakitangan ni nak cari makan? Sanggup ke rakyat Malaysia yg heboh suruh boikot ni tanggung 8000 staff tadi dgn anak bini mereka sementara nak dapat kerja lain?
    Kepada staff yang suruh boikot tu, kalau sekiranya awak rasa itu perniagaan berunsurkan Yahudi dan tak setuju dgn perniagaan MCD kenapa mesti kerja di situ dan tidak mencari kerja di tempat lain dari awal lagi? Sekarang pun boleh berhenti bekerja dgn MCD sebab awak sendiri kata jgn sokong Yahudi..kenapa masih bekerja di situ?

    Moral sebenarnya ialah bila kita nak buat apa2 kita kena fikir dulu supaya tidak mendatangkan kesusahan kepada diri sendiri atau orang lain sesama bangsa dan agama. Kalau kita tidak mahu berfikir dan kita langgar je apa yg ada maka Allah akan bagi kita tahap kesusahan yang serupa tapi berlainan cara. Kalau bekerja dgn MCD maka jangan tabur pasir dalam periuk nasi sendiri lepas tu nanti salahkan orang lain...orang lain semua tak betul. Ini pendapat personal sahaja.

    ReplyDelete
  2. Betul kata si Anon 9:34, mana 8000 staff ni nak cari makan?

    Tapi, selain dari MDC byk lagi tempat lain yang boleh staff2 tersebut cari mkn. Kalu ye pun susah nak dpt kerja sekalipun, 8000*4(purata size keluarga) = 32000 org yang susah tu memang la susah, yela kata bekorban kan, mesti ada susahnya, tp tak kebulurnya 32000 org ni kalau hidup kat Malaysia, x matinya 32000 ni sebab tidak bekerja di MCD. Mana lagi susah Saudara kita di palestin? Angka korban makin meningkat. Jgn biar jurang antara negara membuat kita membawa haluan masing2. Ingat yg diorang yg kebulur, mati dibom,ditembak dan sebagainya itu adalah SAUDARA kita.

    Kalau x diperangi sekarang, nasib Malaysia dan negara2 lain pun dorang wat camtu suatu hari nnti. ini pun pendapat peribadi sy sahaja. Kita borak pandai, "Aku ni kalo boleh nak pi palestin nak berjuang sama2", Tapi pada hakikatnya kita susah dpt kerja sikit pun da x jadi nak berjuang. Kita sebagai rakyat Malaysia ni nak pergi palestin tu memang tidak lah kan, kita bukan pahlawan yg pegang senjata, mungkin keberanian kita pun x sehebat mereka di palestin. So? Salah satu usaha kita ni lah, Memboikot segala barangan yg menyumbangkan kepada Israel.

    ReplyDelete
  3. Jom beb kita berkorban pergi Palestin...kerajaan tak nak buat kita mintak PAS mulakan. Sementar tu kita suruh semua pekerja Melayu kat MCD berenti joni sekali.

    ReplyDelete
  4. setuju kata unknown 10:03PM,

    aku penah gak gi interview kat mcd, haram tak dapat..g interview goment dapat lak..jadi banyak lg peluang keje kat msia ni...kekadang tu demand lebih sangat..kalau leh nak keje yang makan tanggung berak cangkung semuanya ditaja...

    ReplyDelete
  5. Hahaha makan tanggung. Tapi kannnn...yg ramai2 dok bising kat sini tu dah derma kat Tabung Palestin ke blom? Rasanya tu cara yg lagi baik kalau nak bantu Palestin selain dari boikot..sekurang2nya kita sanggup menggunakan harta benda dan wang ringgit utk bantu sesama Islam daripada mengharapkan org lain je yg berkorban tapi kita bercakap je yg bnyk.

    ReplyDelete
  6. Jadi, kalau da tak sanggup nak gi berperang, dan tak sanggup nak keluarkan duit untuk palestin jgn la pulak duk bagi duit kat israel dengan membeli barangan2 yang memnyumbang kepada ketenteraan dorang. okeh? hehe.. ;) Selemah2 iman adalah membenci dengan hati. Yg ni aku reka lak.. sepengecut2 aku, sekedekut2 aku, aku boikot israel!!! :D

    ReplyDelete
  7. bkn mcd je.... ROKOK tu yang paling utama.... stakat boikot mcd rokok sekotak sehari xde maknanye

    ReplyDelete