Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, March 23, 2013

No Comment


Virginia, Tak hanya perempuan yang boleh mengetahui kesuburannya. Laki-laki pun kini boleh mengukur kesuburannya dengan alat SpermCheck Fertility. Alat yang akan hadir dalam waktu dekat ini di Britain akan membantu pasangan yang ingin hamil. Jika kedua stripnya negatif, kemungkinan si lelaki mandul.

Saat ini alat pengukur kualiti sperma itu sedang menjalani proses perizinan oleh Food and Drug Administration (FA).
Alat tersebut bekerja dengan cara mendeteksi molekul spesifik pada sperma, iaitu molekul antigen yag berada pada permukaan kepala sperma yang disebut dengan SP-10.

Dr John Herr dari University of Virginia in Charlottesville mengatakan bahawa alat itu sesuai untuk pasangan yang belum hamil dan punya anak tapi belum siap memeriksakan diri ke doktor dan ingin memeriksanya secara peribadi terlebih dahulu.

Harga alat tersebut  Iaitu sekitar 25 dolar lebih murah daripada menjalani tes sprema lengkap untuk mengetahui kesuburan llelaki.

Dalam journal Human Reproduction, Dr Herr dan pasukannya yang mengembangkan alat tersebut selama 1 tahun mengatakan bahawa alat SpermCheck Fertility memiliki tingkat keakuratan 96 peratus setelah dicubakan pada sekitar 225lelaki

Jumlah sperma normal umumnya adalah 20 juta mililiter atau lebih. Dengan mengukurnya menggunakan alat pengecek kesuburan, seorang lelaki bolehtahu berapa jumlah rata-rata spermanya, apakah di atas standara itu atau justru di bawahnya.

"Pada dasarnya, alat itu dibuat untuk mengetahui seberapa besar tingkat kesuburan lelaki. Jika kedua strip pada alat itu negatif, artinya ada masalah pada spremanya dan ia butu* pertolongan medik," kata Dr Herr.

P/S: sekiranya tidak dapat anak, silalah check kedua-dua pihak.. jgn salahkan pompuan je ;) - Siakapkeli.com

0 comments:

Post a Comment