Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, February 5, 2014

No Comment

KUANTAN, – Seorang kerani di Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Khas Rasuah atas dua pertuduhan rasuah pada April tahun lepas.

Hakim Nik Nasimah Nik Mohammad kemudian membenarkan     Syed Firman Mohsen Syed Affendy, 30, diikat jamin sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin sebelum menetapkan 26 Feb ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Tertuduh didakwa meminta suapan daripada warga Pakistan, Amir Naveed Muhammad Hussain sebanyak RM6,000 sebagai dorongan tidak menangkapnya dan
menguruskan pasport serta permit kerja warga Pakistan, Zaryan Rasheed menerusi satu panggilan telefon pada 5.15 petang, 23 April 2013.

Syed Firman Mohsen juga dituduh menerima suapan sebanyak RM500 daripada Amir Naveed sebagai dorongan tidak menangkapnya pada 2.30 petang di Kampung Razali di sini pada 27 April 2013.

Bagi kedua-dua pertuduhan, dia didakwa mengikut Seksyen 16 (a)(A) Akta Suruhanjayan Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjarakan sehingga 20 tahun dan didenda tidak kurang lima kali ganda suapan atau sehingga RM10,000.

Dalam kes berlainan, seorang wanita mengaku tidak bersalah di mahkamah sama atas pertuduhan memalsukan dokumen untuk berkahwin dengan seorang warga asing tahun lepas.

Mazida Othman, 33, melakukan kesalahan itu di pejabat JAIP di sini pada 4 Mac tahun lepas.

Dia didakwa mengikut Seksyen 471 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum mengikut Seksyen 465 akta sama, yang jika sabit kesalahan boleh dipenjarakan maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Hakim Nik Nasimah kemudian membenarkan tertuduh dijamin sebanyak RM3,000 dan menetapkan 19 Feb ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Sementara itu seorang usahawan, Mohd Nor Hashim mengaku tidak bersalah di mahkamah sama atas pertuduhan memalsukan dokumen dan memberikannya kepada pegawai Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Pekan, Rosli Zakaria, dua tahun lepas.

Mohd Nor, 55, didakwa memberikan dokumen palsu yang mengandungi maklumat pembekalan Effective Microorganism (EM) sebanyak 50 liter kepada peserta Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat bagi projek Ternakan Haruan Dalam Tangki bernilai RM2,500 di pejabat FAMA Pekan pada 13 Jan 2010.

Bagaimanapun, peserta hanya menerima antara 1 dan 10 liter sahaja bahan itu.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjarakan sehingga 20 tahun dan didenda tidak kurang lima kali nilai suapan atau maksimum denda RM10,000.

Hakim Nik Nasimah membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM4,000 dan menetapkan 19 Feb ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Shafinaz Shabudin. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment