Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Friday, August 23, 2013

No Comment
Presiden Pertubuhan Jalur Tiga (Jati), Datuk Dr Hasan Ali (dua, kanan) mengetuai bacaan doa selepas Mahkamah Rayuan menolak permohonan Gereja Roman Katolik batal rayuan kerajaan.

PUTRAJAYA - Kontroversi penggunaan kalimah ALLAH dalam akhbar katolik The Herald masih belum selesai selepas Mahkamah Rayuan di sini menolak permohonan Titular Roman Catholic Archbishop untuk membatalkan rayuan kerajaan di sini, semalam.

Gereja roman katolik itu gagal dalam permohonannya batalkan rayuan kerajaan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan penggunaan kalimah ALLAH dalam akhbar mingguan katolik The Herald.

Berdasarkan keputusan tersebut, Mahkamah Rayuan akan mendengar rayuan kerajaan yang telah ditetapkan pada 10 September depan.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin, sebulat suara membuat keputusan tersebut.

Panel lain ialah Datuk Abd Aziz Abdul Rahim dan Datuk Rohana Yusof.

Dalam penghakimannya, Abu Samah berkata, permohonan kerajaan untuk merayu dalam keputusan tersebut adalah satu isu besar yang perlu disemak dan diputuskan.

Abu Samah berkata, tindakan untuk membatalkan rayuan perayu (kerajaan) dalam permohonan tersebut adalah satu tindakan drastik kerana mereka telah mengemukakan permohonan untuk merayu secara betul.

"Rayuan tersebut tidak bersifat akademik, ianya masih merupakan satu isu yang perlu disemak dan diputuskan," katanya.

Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi mengisytiharkan keputusan KDN melarang penerbitan The Herald daripada menggunakan kalimah 'ALLAH' adalah salah, batal dan tidak sah.

Kerajaan mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi itu.

Pada 8 Julai, Gereja katolik itu, kemudiannya memfailkan permohonan untuk membatalkan rayuan kerajaan.

Gereja Katolik diketuai Biskop Murphy Pakiam memfailkan permohonan semakan kehakiman pada 16 Februari, 2010 dengan menamakan KDN dan kerajaan sebagai responden.

Antara lain mereka memohon deklarasi bahawa keputusan KDN melarang penggunaan kalimah 'ALLAH' dalam The Herald adalah tidak sah.

Akhbar mingguan yang diterbitkan dalam empat bahasa, menggunakan kalimah 'ALLAH' sebagai merujuk kepada 'God' dalam The Herald terbitan bahasa Melayu terutamanya bagi memenuhi keperluan masyarakat di Sabah dan Sarawak.

Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi mengisytiharkan keputusan KDN melarang penerbitan The Herald daripada menggunakan kalimah 'ALLAH' adalah salah, batal dan tidak sah.

Sementara itu, lebih 300 individu hadir ke Istana Kehakiman di sini untuk mengikuti perkembangan kes rayuan kontroversi kalimah ALLAH yang berlangsung di Mahkamah Rayuan di sini.

Sebahagian mereka berkumpul seawal jam 6 pagi selepas menunaikan solat subuh berjemaah di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, sebelum berarak beramai-ramai ke Istana Kehakiman.

0 comments:

Post a Comment