Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, May 8, 2014

No Comment

Umum mengetahui bahawa Google sebelum ini telah menyediakan beberapa aplikasi web untuk pendidikan dan pembelajaran.

Hari ini, mereka mengumumkan satu lagi aplikasi baru yang dinamakan sebagai Google Classroom, khas untuk para guru di seluruh dunia dalam usaha memudahkan mereka mengajar dan berkomunikasi dengan pelajar.

Bagi menjayakan aplikasi web ini, Google menggunakan Google Docs, Google Drive, dan GMail.

Untuk makluman semua, ciri-ciri yang terdapat pada Google Classroom ialah:-

Membuat dan memungut tugasan: Google Classroom yang dapat disinkronasikan dengan Google Docs, Drive dan Gmail akan melakukan segala kerja normal seorang guru iaitu memungut hasil kerja pelajar, menyemak, memberi maklum balas sacara langsung tanpa menggunakan sebarang kertas.

Meningkatkan komunikasi kelas: Guru boleh membuat pengumuman secara terus serta memberi komentasi dengan pelajar-pelajar dalam masa sebenar. Secara tidak langsung, pelajar boleh berkomunikasi dengan guru sama ada di dalam dan di luar kelas.

Kerja pengkhususan teratur: Secara automatik akan mencipta ‘folder’ bagi setiap tugasan dan untuk setiap pelajar. Para pelajar dapat memuat naik segala kerja dan dapat menyemak semula di laman tugasan mereka.

Bermula hari ini, para guru yang berminat boleh mendaftarkan minat untuk mencuba Google Classroom ini, dan pihak Google dijangka akan memperkenalkan ia kepada semua sekolah yang menggunakan Google Apps Education menjelang bulan September kelak.



Sumber: Google

oleh: hzqahmd

0 comments:

Post a Comment