Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Monday, May 12, 2014

No Comment

MELAKA – Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) kini mempunyai 2.97 juta anggota di seluruh negara dengan lebih 70 peratus daripadanya merupakan golongan belia.

Ketua Pengarah Rela Datuk Mustafa Ibrahim berkata angka itu dijangka meningkat penghujung tahun ini melalui pelancaran Briged Rela Siswa-Siswi (RELASIS) melibatkan 33 politeknik di seluruh negara dengan kerjasama Jabatan Pengajian Politeknik (JPP).

Beliau berkata sehingga hari ini 10 politeknik telah menubuhkan Briged RELASIS sebagai antara pilihan pasukan beruniform yang ditawarkan kepada pelajar politeknik untuk disertai sebagai aktiviti kokurikulum.

“Matlamat penubuhan RELASIS ini bertujuan memperkasakan kemahiran insaniah di kalangan penuntut, memupuk nilai jati diri dan semangat cintakan tanah air serta membina semangat bekerjasama dan sukarelawan antara mahasiswa dengan masyarakat.

“Penubuhan RELASIS juga dapat membantu membendung kegiatan sosial yang kerap berlaku di kalangan golongan belia,” katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran Briged RELASIS Politeknik Malaysia dan pemakaian pangkat Rela Wilayah Selatan di Sungai Udang di sini hari ini.

Mustafa berkata semua anggota briged tersebut akan diberi latihan dan pendedahan tentang enam elemen 5K 1P iaitu keselamatan, keamanan, kesejahteraan, keharmonian, kesatuan dan perpaduan.

Beliau berkata jabatan itu juga sentiasa mengkaji modul latihan serta pendekatan RELASIS agar bersesuai dengan situasi semasa dan sentiasa relevan dengan peredaran zaman.

Dalam perkembangan lain, Mustafa berkata penyaluran maklumat melalui media sosial termasuk Twitter oleh Rela mendapat sambutan baik masyarakat dengan jumlah pengikut Twitter jabatan itu kini mencapai 550,000 orang.

Beliau berkata melalui medium tersebut juga pelbagai perkembangan semasa, program serta aktiviti yang dijalankan jabatan itu dapat dimaklumkan kepada masyarakat terutamanya generasi muda dengan pantas.

Terdahulu pada majlis itu, Mustafa dan Ketua Pengarah JPP Datuk Mokhlis Jaafar menandatangani Nota Persefahaman Briged RELASIS antara Rela dan JPP. Mustafa turut melancarkan Buku Penduan RELASIS Politeknik Malaysia.

Sumber: Bernama

0 comments:

Post a Comment