Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, February 5, 2014

No Comment

KUALA LUMPUR – Tiada kesan ketara ke atas kualiti udara di Malaysia setakat ini disebabkan kejadian letusan gunung berapi Sinabung di Sumatera Utara, Indonesia beberapa hari lalu.

Jabatan Alam Sekitar (JAS) dalam satu kenyataan media memberitahu, situasi udara di sekitar kawasan Lembah Klang kelihatan sedikit berjerebu adalah disebabkan kehadiran habuk halus atau partikel udara yang terampai dalam keadaan cuaca sekarang yang panas dan kering.

“JAS sentiasa memantau dengan rapi status kualiti udara di seluruh negara semenjak berlakunya kejadian letusan gunung berapi Sinabung. Sehingga ke tarikh hari ini, tiada kesan ketara ke atas kualiti udara yang disebabkan oleh kejadian letusan gunung berapi tersebut,” kata kenyataan itu hari ini.

SiakapKeli.com semalam melaporkan JAS memberi peringatan debu-debu gunung berapi dari Sinabung di Sumatera Utara pada 2 Februari lalu berkemungkinan memasuki kawasan Selatan Semenanjung Malaysia dalam masa terdekat.

Ia berikutan sehingga pada jam 6 petang kelmarin, terdapat pergerakan angin barat laut dari lokasi kejadian yang berkemungkinan membawa bersama debu-debu gunung berapi tersebut ke kawasan

JAS seterusnya memaklumkan, habuk halus atau partikel udara yang terampai merupakan bahan pencemar yang dilepaskan ke atmosfera daripada pelbagai punca aktiviti manusia antaranya pelepasan kenderaan bermotor, perindustrian, aktiviti pembangunan tanah dan pembinaan.

Kata kenyataan itu, sehingga kini tiada sebarang pembakaran terbuka berskala besar yang boleh menyebabkan keadaan berjerebu di sekitar Lembah Kelang.

“Keadaan atmosfera yang stabil (stagnant) dan topografi kawasan Lembah Klang yang bercirikan lembah menyebabkan habuk halus atau partikel udara yang terampai terperangkap di ruang udara dan tidak dapat menyebar dengan cepat.

“Berdasarkan laporan cuaca oleh Jabatan Meteorologi Malaysia pada 4 Februari 2014, beberapa kawasan di Lembah Klang iaitu Daerah Kepong, Kuala Lumpur dan Daerah Hulu Selangor, Kelang, Petaling dan Sepang, Selangor telah tidak menerima hujan melebihi lima hari berturut-turut,” kata kenyataan itu.

JAS turut memaklumkan, bacaan Indeks Pencemar Udara (IPU) yang direkodkan pada pukul 12 tengahari hari ini menunjukkan sebanyak 32 kawasan mencatatkan status kualiti udara pada tahap baik, manakala sebanyak 20 kawasan mencatatkan status kualiti udara pada tahap sederhana.

Jelas kenyataan itu, tiada kawasan yang mencatatkan bacaan IPU pada tahap tidak sihat .

Tambah kenyataan itu, berikutan cuaca panas dan kering, JAS mengaktifkan Pelan Tindakan Mencegah Pembakaran Terbuka di semua negeri.

Selain itu, JAS turut mempertingkatkan pelaksanaan Prosedur Tetap Operasi (SOP) Program Pencegahan Kebakaran Tanah Gambut Yang Mudah Terbakar bagi mencegah dan mengawal sebarang punca tempatan yang boleh menyumbang kepada kemerosotan kualiti udara dan jerebu.

0 comments:

Post a Comment