Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Monday, May 12, 2014

No Comment

RAMAI yang beranggapan bahawa kecantikan adalah hak milik setiap insan.

Ya, tiada larangan kepada anda untuk sentiasa kelihatan cantik terutamanya kepada golongan wanita.

Malah, jika dilihat secara kasar, golongan wanita sanggup berbelanja ribuan ringgit semata-mata ingin kelihatan cantik.

Jika tadi kita ada menyebut berkenaan kandungan bahan kimia di dalam gincu, tetapi kali ini pula kita akan melihat sejauh mana kebenaran kandungan bahan kimia di dalam alat solek mampu meningkatkan berat badan.

Sedekad lalu, kecoh diperkatakan berkenaan Kempen Kosmetik Selamat di mana kajian yang dilakukan terhadap produk kosmetik oleh Skin Deep dan Environmental Working Group mendapati 68,000 produk kosmetik termasuk deodoran dan losyen, alat solek hingga ke syampu bayi mengandungi bahan kimia berbahaya punca kepada kanser, masalah kelahiran, kelemahan pembelajaran, masalah kulit dan penyakit lain-lain.

Sebagai contoh, satu daripada lima produk kosmetik mengandungi bahan kimia yang menjadi punca kanser dan 56 peratus kandungan kimia di dalam produk tersebut menyerap masuk ke dalam kulit.

Jenama alat-alat solek bukan organik dikatakan mempunyai bahan-bahan yang tidak baik untuk kesihatan kita.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sejenis bahan kimia yang amat membimbangkan, phthalates sering menjadi buah mulut dalam kalangan pengguna kosmetik.

Tahukah anda, 70 peratus daripada semua produk kosmetik termasuk alat solek, produk pembersih dan losyen badan mengandungi phthalates.

Penyelidik di Pusat Perubatan Mount Sinai, New York telah menjalankan satu kajian dan mendapati korelasi kuat antara tahap phthalates terdapat dalam kandungan air kencing kanak-kanak dan mereka yang obesiti.

Walaupun dalam kajian tersebut tidak membuat kesimpulan phthalates adalah punca obesiti tetapi ia tetap dilihat sebagai salah satu penyumbang kepada kenaikan berat badan.

Oleh: Harits Asyraf / My News Hub

0 comments:

Post a Comment