Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Sunday, May 11, 2014

No Comment

PAKAR undang-undang berpendapat ada kemungkinan perlaksanaan hukuman hudud di Malaysia boleh dilaksanakan kerana Malaysia bukanlah sebuah negara sekular kerana telah menerapkan undang-undang syariah dalam sistem kehakimannya.

Pensyarah Fakulti Undang-Undang Syariah dan Sivil, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Dr Zulkifli Hasnan berkata pendapat bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular dan memenang status kepelbagaian kaum tidak sah kerana Islam telah diletakkan sebagai agama rasmi di Malaysia.

“Negara ini bukan sebuah negara sekular, kita meletakkan Islam pada kedudukan.. usaha kita untuk menguatkuasakan hudud sepatutnya dilihat sebagai usaha memartabatkan undang-undang Allah,” kata beliau dalam sebuah forum hari ini menurut laporan The Malaysian Insider.

Forum itu bertajuk “Hudud : Cabaran Dalam Perlaksanaan” di Masjid Negeri Shah Alam, Selangor hari ini. Forum berkenaan dianjurkan oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

Beliau berkata hudud boleh dimasukkan ke dalam Kanun Keseksaan atau mewujudkan satu lagi Kanun Keseksaan yang disertakan dengan hukuman hudud atas kesalahan tertentu seperti zina, meminum arak dan mencuri.

“Kita boleh mengislamkan Kanun Keseksaan sama ada melalui pindaan atau pun merangka satu lagi undang-undang,” katanya.

Menurutnya, hudud juga boleh dikenakan ke atas semua rakyat Malaysia sama seperti sistem kewangan Islam.

“Kerajaan menerima sistem kewangan Islam kerana ia bermanfaat, sama seperti hudud kerana ia memberi manfaat dan mempertahankan keamanan,” katanya.

Biarpun untuk melaksanakan hudud hanya memerlukan satu majoriti mudah di Dewan Rakyat, ia dilihat mungkin mencetuskan kebimbangan dalam kalangan orang ramai jika hudud dikuatkuasakan ke atas seluruh rakyat Malaysia, menolak unsur perbezaan agama dan kepercayaan.

Jika dikuatkuasakan, orang Islam dan bukan Islam akan berdepan hukuman potong tangan jika mencuri, sekaligus memartabatkan keadilan dalam masyarakat.

Sumber: My News Hub / The Malaysian Insider

0 comments:

Post a Comment