Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Sunday, May 4, 2014

No Comment

SEPANG – Terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) yang telah mula beroperasi sejak semalam dilihat menyediakan perkhidmatan yang selesa buat penumpang dan pengunjung.

Namun, orang ramai tidak menolak bahawa keluasan itu menyebabkan mereka perlu berjalan jauh berbanding dengan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT).

Penumpang yang baru tiba dari Sibu, hari ini, Amirul Ismail, 58, akui teruja menggunakan perkhidmatan klia2 buat pertama kali.

Menganggap pengalaman pertamanya di situ, Amirul berdepan kesukaran ketika hendak keluar dari balai ketibaan.

“Saya menaiki penerbangan daripada Sibu. Landasan pun baru, jadi, saya teruja. Macam biasa, kita jadi macam budak-budak rakam gambar.

“Perjalanannya itu, ia agak rumit...sebab pertama kali kan. Kita perlu berpusing-pusing untuk keluar dari balai ketibaan,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Kemudahan jambatan udara di klia2 memudahkan penumpang tanpa perlu menaiki tangga seperti yang disediakan di LCCT.

“LCCT sangat sesak tapi sangat ‘straight foward’. Cuma di LCCT kita kena jalan kaki, turun tangga tapi di sini ada jambatan udara. Itu perbezaan dan sudah tentu ia lebih selesa daripada LCCT,” katanya.

Perkara sama turut disuarakan Nik Mariam Nik Mohamad, 55 yang menghantar kakak iparnya ke klia2.

“Masalahnya tempat meletak kereta jauh dan untuk ke sini (balai pelepasan) juga jauh. Saya nak hantar kakak ipar dan dia pula memang sakit lutut.

“Kemudahan lain itu semuanya OK. Alhamdulillah,” katanya.

Suria Abak, 25 yang baru tiba dari Sibu turut bersetuju bahawa klia2 lebih cantik dan selesa daripada LCCT.

“Bagus. Servis mereka juga baik. Di sini lebih selesa dan lebih cantik tapi agak jauh,” katanya.

Namun, bagi Zainur Rahim, 40 yang menunaikan hasrat isteri dan anak-anaknya untuk melihat sendiri klia2, merasakan ia berbaloi.

“Saya datang bersama keluarga dari Nilai hanya untuk melihat-lihat. Ketika masuk, saya tak tahu kedudukan kedai dan terminal. Apabila sudah masuk ke dalam barulah tahu kedudukannya.

“Saya rasa puas hati dan ia menarik untuk kita datang. Banyak kedai dan banyak pilihan tidak seperti di LCCT. Kemudahan tempat letak kereta juga lebih banyak,” katanya.

Tinjauan Sinar Harian Online mendapati masih ada beberapa kaunter yang belum beroperasi di klia2 ini dan difahamkan kaunter-kaunter berkenaan akan diisi oleh pengurusan AirAsia yang bakal berpindah ke situ minggu hadapan.

Apa yang menarik, Gateway@klia2 yang dibina bersebelahan terminal klia2 itu menjadikan ruang menanti untuk waktu penerbangan akan terisi dengan kedai-kedai yang menjual pelbagai barangan.

Malah dengan adanya stesen Express Rail Link di klia2 dan kemudahan awam lain juga memudahkan orang ramai ke klia2.

0 comments:

Post a Comment