Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, September 6, 2014

No Comment


KUCHING, 6 Sept (Bernama) -- Regatta Sarawak berperanan menjadi antara temasya unggul dalam memperkenalkan Sarawak yang penduduknya terdiri daripada pelbagai suku kaum dan mengamalkan pelbagai budaya tetapi dapat hidup dengan harmoni dan aman damai, kata Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem.

Beliau berkata temasya yang diperkenalkan sejak era pemerintah Rajah Brooke pada tahun 1872 itu akan diteruskan sebagai acara tahunan sebagai mengekalkan keaslian budaya yang masih diwarisi oleh masyarakat Sarawak sehingga ke hari ini.

"Ia pasti menjadi tarikan utama kepada pelancong tentang keunikan yang masih ada di negeri Sarawak, di samping mereka menghayati keindahan fenomena yang terdapat di sepanjang Sungai Sarawak," kata Adenan ketika berucap merasmikan Regatta Sarawak 2014 di sini, hari ini.

Beliau berkata keistimewaan, keunikan dan kesatuan dalam kepelbagaian warisan dan budaya yang ditonjolkan sempena Regatta Sarawak telah berjaya menarik lebih ramai kehadiran pelancong ke negeri ini setiap tahun.

Katanya, di samping perlumbaan perahu panjang dan lumba perahu naga antarabangsa, temasya itu turut dimeriahkan dengan pameran, jualan dan menjadi titik pertemuan pelbagai lapisan masyarakat dari seluruh negeri ini.

"Ia telah mengetengah kepelbagaian budaya masyarakat di negeri Sarawak yang terdiri daripada pelbagai suku kaum dan seterusnya mewujudkan semangat perpaduan, toleransi dan muhibah," kayanya.

Adenan berkata, matlamat asal Regatta Sarawak ketika diperkenalkan oleh pemerintah Rajah Brooke pada tahun 1872 adalah untuk memupuk semangat setia kawan dan menghentikan pembunuhan antara suku kaum di negeri ini ketika itu.

Acara pelumbaan perahu naga antarabangsa yang bermula hari ini disertai 20 pasukan termasuk 10 pasukan luar negara, iaitu Dragon Hunters Newscastle dari Australia, Canadaian Dragons (Kanada), Hong Kong Freedom (Hong Kong), University of Macau, Brunei Darussalam, Kementerian Pembangunan Negara Singapura, Polytechnic Singapore, Filipino Dragons, De La Salle University Dragon Boat Team dan Bugsay Boracay dari Filipina, Nonthaburi Municipality (Thailand), Chinese Taipei dan PODSI (Indonesia).

Enam pasukan dari Malaysia ialah Sabah Tanjung Papat dari Sandakan, Pink Challengers (Putrajaya), Penang Municipal Park Rowing Club (Pulau Pinang), JB Speed (Kedah), Federation of Kuching and Samarahan Divisions Chinese Associations dan Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU).

Turut diadakan acara renang Brooke yang dijuarai oleh bekas perenang negara ke Sukan SEA 1991 dan 1995) Teo Ah Hwa, sementara juara tahun lalu Ho Chai Hee di tempat kedua dan tempat ketiga menjadi milik Azahari Azman. - BERNAMA

0 comments:

Post a Comment