Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, May 24, 2014

No Comment

SHAH ALAM – Jingga 13 hari ini mendesak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) supaya menarik balik sijil halal yang telah dikeluarkan kepada Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd serta-merta serta membuat kajian semula terhadap kesemua produk syarikat coklat tersebut.

Ketua Koordinatornya, Fariz Musa berkata, tindakan itu wajar diambil kerana Cadbury menggunakan bahan yang mengandungi babi dalam dua produk coklatnya seperti mana yang disahkan Kementerian Kesihatan hari ini.

“Satu tindakan drastik wajar diambil oleh semua pihak berwajib khususnya Jakim dan Kementerian Kesihatan Malaysia terhadap kebiadaban dan tidak bertanggungjawab Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd yang menggunakan bahan haram oleh umat Islam tersebut melalui tindakan undang-undang.

“Tindakan Cadbury menggunakan DNA babi (porcine) dalam produk coklat susu tersebut benar-benar mencabar sensitiviti umat Islam dan seharusnya tidak berlaku,” katanya dalam kenyataan medianya, hari ini.

Kementerian Kesihatan hari ini mengesahkan keputusan analisis sampel dua produk coklat - Coklat Susu dengan Kacang Hazel dan Coklat Susu dengan Buah Badam mengandungi DNA babi.

Dalam pada itu, Jakim juga telah mengambil keputusan menarik balik sijil halal bagi kedua-dua produk Cadbury yang mengandungi DNA babi serta-merta.

Menurut Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha, siasatan lanjut akan dibuat untuk mengenal pasti punca pencemaran tersebut.

Mengulas lanjut, Fariz juga menyeru umat Islam di negara ini supaya memboikot sebarang produk keluaran Cadbury yang ternyata tidak menghormati emosi dan sensitiviti orang Islam dengan menggunakan bahan yang diharamkan dalam Islam itu.

“Jingga 13 mendesak Jakim dan Kementerian Kesihatan Malaysia bertindak serius dan bukan sekadar 'melepaskan batuk di tangga' semata-mata tanpa satu tindakan setegas-tegasnya terhadap Cadbury serta mana-mana syarikat yang didapati menggunakan DNA babi dalam produk mereka,” katanya lagi.

Sumber: Sinar Online

0 comments:

Post a Comment