Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, November 16, 2013

No Comment

BEIJING – China perlu menghantar kapal perang ke Filipina sebagai sebahagian daripada usaha bantuan bencana taufan bagi menentang pengaruh Amerika Syarikat dan Jepun, lapor media tempatan semalam.

“Beijing dan Manila terbabit dalam perbalahan pertikaian pulau tetapi jika Filipina menolak cadangan penghantaran kapal perang itu, ia sekadar menunjukkan cara berfikir negara itu yang sempit dan tidak akan mendatangkan kerugian kepada China,” kata ruangan pojok Global Times semalam.

Lapan kapal bantuan Amerika Syarikat diketuai USS George Washington tiba di Filipina kelmarin membawa kelengkapan yang diperlukan, bekalan dan kepakaran kepada beribu penduduk yang hilang tempat tinggal dan dalam kelaparan berikutan taufan paling kuat dalam sejarah membadai Filipina.

Bagaimanapun sehingga kini tiada tanda China akan menghantar kapal hospitalnya yang terbesar di dunia Peace Ark, ke Filipina, sekali gus memberi isyarat sikap negara itu sendiri yang tidak begitu peka dengan keadaan semasa di Filipina.

Beijing boleh menghantar Peace Ark yang diiringi kapal perang jika penghantaran kapal pembawa pesawat terbarunya, Liaoning disifatkan sebagai sensitif.

China Khamis lalu berkata ia akan menyediakan tambahan AS$1.6 bilion (RM5.12 bilion) bantuan kepada Filipina terutama khemah dan selimut selepas mendapat kritikan berikutan bantuan awalnya yang mengumumkan derma sebanyak AS$100,000 (RM320,329), menyamai bantuan Palang Merah China.

Negara itu berhati-hati menghantar tentera ke luar negara sebelum ini disebabkan kurangnya keupayaan, pengalaman dan banyak lagi kebimbangan lain, kata lidah pengarah Global Times.

Tokyo menggandakan pakej bantuan kecemasannya kepada Filipina dan merancang menghantar sehingga 1,000 tentera ke zon bencana, pasukan operasi bantuan paling besar dalam satu masa dihantar ke luar negara oleh negara terbabit.

“Kita percaya China sepatutnya menghantar kapal perangnya ke Filipina juga,” kata Global Times yang rapat dengan Parti Komunis, sambil menambah bahawa langkah terbabit adalah ‘berniat baik.”

Pertikaian membabitkan pulau di Laut China Selatan di mana Beijing menuntut hampir keseluruhannya berlarutan selama beberapa tahun.

Manila berkata kapal China sejak setahun lalu menduduki Beting Scarborough yang turut dituntut negara itu, dan ia turut mempersoalkan sama ada akan turut menyambut baik kehadiran tentera laut China di perairan itu.

“Tentera Jepun dan Amerika Syarikat yang menjadi sebahagian usaha bantuan adalah elemen strategi Asia Washington di sebalik bantuan kemanusiaan itu,” kata akhbar terbabit dalam laporan berasingan. – AFP

0 comments:

Post a Comment