Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Friday, November 29, 2013

No Comment

KULIM – Mereka masing-masing berusia 13 dan 19 tahun ketika disatukan seperti pasangan yang lain pada November tahun lalu.

Namun apa yang mereka impikan terhenti di tengah jalan.

Mereka kini telah bercerai ekoran dakwaan bahawa remaja lelaki itu bersama dua rakannya telah merogol remaja perempuan terbabit, empat bulan sebelum tarikh perkahwinan mereka.

Nor Fazira Saad membuat laporan polis di balai polis Kulim pada 15 Julai tahun lalu, mendakwa dia dirogol oleh dua remaja diikuti rakan mereka iaitu bakal suaminya, Mohd Fahmi Mohamed Alias.

Bapa Nor Fazira, Saad Mustafa, 44, pada Khamis berkata ibu bapa Fahmi sentiasa datang ke rumahnya merayu supaya menarik balik laporan polis tersebut dengan mengatakan hukuman 20 tahun dengan sebatan amat keterlaluan terhadap anak mereka.

“Mereka merayu kepada saya selama lima malam berturut-turut sehingga saya membuat keputusan untuk menarik balik laporan polis tersebut enam hari kemudian … sebagai seorang bapa, saya memahami perasaan mereka yang prihatin terhadap anak mereka itu,” kata Saad.

Saad juga berkata, dia hanya bersetuju anak perempuannya itu berkahwin dengan Mohd Fahmi kerana dia telah dirogol.

“Apabila saya menarik balik laporan itu, anggota polis bertugas bertanya kepada saya sama ada saya telah dibayar untuk berbuat demikian.

“Saya bukan orang seperti itu. Ia seperti melacurkan anak perempuan saya sendiri,” katanya.

Saad berkata, kedua-dua keluarga bersetuju mengatur perkahwinan selepas mendapat kebenaran daripada Mahkamah Syariah Kulim pada 7 November memandangkan anak perempuan saya masih dibawah umur.

Perkahwinan mereka diadakan di masjid Kampung Padang Cina, dekat rumah keluarga pengantin perempuan, 10 hari kemudian.

Saad berkata keluarga Mohd Fahmi berjanji untuk membenarkan anak perempuannya meneruskan persekolahannya, tetapi sebaliknya berlaku.

“Anak perempuan saya memberitahu niatnya untuk bercerai sekitar bulan Oktober lalu selepas dia tidak lagi tahan dengan sikap mertuanya itu,” katanya.

Saad mendakwa Nor Fazira sering ditampar dan dipukul malah tidak diberi makan, menyebabkan dia terpaksa berulang-alik dari Kulim ke Padang Serai, kira-kira 20km, setiap hari untuk menghantar makanan kepadanya.

Menurutnya, Nor Fazira kini tinggal bersama saudara mereka di Kuala Lumpur.

Di bawah undang-undang Syariah Malaysia, remaja perempuan di bawah umur 16 tahun dan remaja lelaki di bawah umur 18 tahun perlu mendapat kebenaran daripada Mahkamah Syariah untuk berkahwin.

Pada 22 November tahun lalu, Saad dipetik dalam akhbar The Star sebagai berkata, dia bersetuju untuk mengahwinkan pasangan remaja itu kerana tidak mahu mereka melakukan perkara tidak elok.

Anak perempuannya berhenti sekolah selepas tamat peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Mohd Fahmi kemudiannya membantu bapanya menguruskan perniagaan pengangkutan minyak sawit milik keluarga itu.

Saad berkata, dia berfikir panjang mengenai perkahwinan anak perempuannya dan tanggungjawab yang perlu dipikul selepas dia (Nor Fazira) berkahwin.

“Adalah lebih baik mereka berkahwin daripada melakukan perkara yang tak elok,” katanya.

Sementara itu, jurucakap ibu pejabat balai polis Kulim berkata, sesiapa saja boleh menarik balik laporan mereka. - mstar online


0 comments:

Post a Comment