Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, August 31, 2013

No Comment
Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas)

KUALA LUMPUR – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) ingin memaklumkan status terkini Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) Kod Merah yang diaktifkan ekoran gangguan bekalan air termasuk tekanan air rendah di tujuh (7) wilayah pengguna iaitu Petaling, Kuala Lumpur, Klang/Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor, Kuala Langat dan Kuala Selangor.

Ia ekoran hentitugas tidak berjadual Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1), Sungai Selangor Fasa 2 (SSP2), Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3) dan Rantau Panjang antara di antara jam 8.00 hingga 9.00 pagi, 30 Ogos 2013 ekoran pencemaran air di Sungai Selangor disebabkan tumpahan minyak diesel terletak di hulu sungai muka sauk air mentah loji-loji rawatan air berkenaan.

Sehingga kenyataan ini dikeluarkan, ke empat-empat loji rawatan tersebut telah mula beroperasi semula pada sekitar 3:00 pagi, 31 Ogos 2013 dan bekalan air terawat mula disalurkan ke sistem agihan dari setiap loji rawatan air mulai sekitar jam 6:00 pagi.

Sehingga jam 10:00 pagi, 31 Ogos 2013, beberapa kawasan pengguna yang terlibat sudah mula menerima semula bekalan air walaupun mengalami tekanan rendah.

Sehubungan itu, dianggarkan jumlah akaun pengguna yang terjejas telah menurun kepada kira-kira 880,000 akaun dan merupakan 60 peratus daripada jumlah akaun pengguna di enam (6) wilayah iaitu Petaling, Kuala Lumpur, Klang/Shah Alam, Gombak, Kuala Selangor dan Hulu Selangor.

Sementara keseluruhan kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air di wilayah Kuala Langat telah menerima bekalan air semula sepenuhnya.
Pihak Syabas menjangkakan pemulihan bekalan air terawat secara berperingkat bagi kawasan-kawasan yang masih terjejas akan mencapai ke tahap 80 peratus dalam tempoh 3 hari lagi sementara pulih sepenuhnya dalam tempoh seminggu.

Bagi membantu mengurangkan kesulitan yang dihadapi oleh pengguna, pihak Syabas telah menggerakkan kesemua sumber yang ada bagi membantu pengguna dalam penghantaran bekalan air melalui lori tangki dan tangki statik.

Sehingga kini, sebanyak 46 lori tangki telah digerakkan ke kawasan yang terlibat dan 20 buah tangki air statik pula telah diletakkan di lokasi-lokasi yang strategik di kawasan-kawasan yang terlibat.

Sementara itu sejumlah 505 tangki statik diletakkan dalam keadaan tunggu sedia.

Pihak Syabas juga menerima bantuan sebanyak 14 lori tangki dari negeri-negeri lain iaitu Syarikat Air Johor (6 buah), Lembaga Air Perak (6 buah) dan Syarikat Air Negeri Sembilan (4 buah). Kesemua lori-lori tangki ini sedang di dalam perjalanan ke Negeri Selangor.

Walaubagaimanapun, pihak Syabas ingin memaklumkan sekali lagi bahawa pihak Syabas tidak dapat menyediakan sumber yang mencukupi bagi memenuhi keperluan semua pengguna terlibat kerana jumlah pengguna yang terlibat adalah sangat ramai.

Sehubungan itu, bantuan bekalan air akan lebih ditumpukan kepada premis-premis dan keperluan seperti hospital dan pusat perubatan, pusat-pusat dailisis, masjid-masjid dan majlis kematian untuk pemandian jenazah.

Oleh yang demikian, para pengguna yang terlibat dinasihatkan agar bersabar dan menggunakan bekalan air yang diterima untuk tujuan utama sahaja.

Sementara itu, pihak Syabas akan terus memantau situasi dan memaklumkan perkembangan selanjutnya kepada orang ramai dari masa ke semasa.

0 comments:

Post a Comment