Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, April 3, 2014

No Comment

Sebuah kapal selam robotik atau dron bawah permukaan air diperlukan untuk fasa seterusnya dalam operasi mencari dan mengesan (SAR) pesawat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang di selatan Lautan Hindi, kata Datuk Seri Najib Razak (gambar) hari ini.

Perdana Menteri Malaysia itu berkata beliau telah berbincang dengan rakan sejawatnya dari Australia, Tony Abbott mengenai keperluan untuk mendapatkan bantuan daripada negara lain bagi teknologi berkenaan.

Najib berkata teknologi itu diperlukan sebaik pinger bateri pada kotak hitam kehabisan (dalam tempoh empat hari) dan perlu bagi pasukan SAR mencari pesawat berkenaan, Boeing 777-200ER.

Dron bawah permukaan air bergantung kepada denyutan sonar untuk mencari di dasar laut dan ia pernah digunakan untuk membantu mengesan pesawat Air France 447 yang terhempas di Atlantik pada tahun 2009.

“Perbincangan adalah mengenai penggunaan teknologi sonar, dron robotik dan kamera,” katanya kepada wartawan Malaysia sejurus selepas sidang media bersama Abbott.

Najib berkata pada masa ini operasi mencari menggunakan pesawat dan kapal tentera laut akan diteruskan meskipun ia adalah usaha mengejar waktu sebelum bateri kotak hitam yang menghantar isyarat ping hilang dalam tempoh beberapa hari lagi.

Katanya Malaysia akan menghantar lebih banyak aset untuk turut serta dalam misi carian di kawasan berkenaan, namun tidak memberikan butiran lanjut.

Pesawat Penerbangan MAS MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang daripada radar pada 8 Mac setelah sejam berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam.

Operasi membabitkan pelbagai negara itu dikerah mencari MH370 bermula di Laut China Selatan dan Selat Melaka sebelum dilakukan di koridor utara yang menjangkau dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan ke utara Thailand dan koridor selatan yang meliputi dari Indonesia sehingga ke selatan Lautan Hindi. – Bernama

0 comments:

Post a Comment