Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, April 30, 2014

No Comment

KOTA BHARU – Kerajaan Kelantan akan menemui Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi memperjelas dua draf undang-undang persendirian tentang hukum hudud yang bakal dibentangkan di Parlimen selewat-lewatnya Disember tahun ini.

Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata dua draf berkenaan kini telah siap dirangka dan menunggu masa untuk dibawa kepada Perdana Menteri sebelum dibentangkan di Parlimen.

“Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob akan menemui Perdana Menteri selaku ketua kerajaan Persekutuan secara rasmi.

“Setakat ini kita tunggu ‘green light’ (untuk bertemu Perdana Menteri) sahaja lagi,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco Negeri di sini hari ini.

Sementara itu, Mohd Amar berkata kerajaan negeri telah bersedia sepenuhnya untuk melaksanakan hukum Islam itu yang bakal mewujudkan mahkamah syariah khas yang dibarisi beberapa hakim syarie dan sivil untuk menghakimi pesalah di bawah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) itu.

Turut dibentuk adalah mahkamah rayuan syariah khas yang terdiri daripada lima hakim, dua daripadanya mempunyai latar belakang undang-undang sivil.

“Kita telah mempunyai senarai nama hakim-hakim berkenaan yang tidak boleh didedahkan lagi,” katanya.

Beliau berkata hak melantik hakim-hakim itu adalah dalam bidang kuasa kerajaan negeri dan pelantikan perlu mendapat perkenan Sultan Kelantan.

Mengenai tentangan rakan sekutu mereka daripada PKR dan DAP, Mohd Amar berkata Pas sama sekali tidak akan mempedulikan tentangan itu yang komited untuk terus melaksanakan hukum Allah SWT di Kelantan. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment