Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, April 30, 2014

No Comment

SEREMBAN – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) serta Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Negeri Sembilan mengesan trend baharu pemandu bas khususnya bas ekspres yang mengubah pengambilan dadah jenis ganja kepada syabu berikutan kesan pengambilannya yang lebih lama.

Pengarah JPJ Negeri Sembilan, Saiful Azzri Hamzah, berkata pemandu bas terbabit mengambil dadah itu bagi membolehkan mereka memandu bas lebih lama untuk mengejar perjalanan, selain ia senang disembunyikan.

“Itu adalah antara alasan utama yang diberikan pemandu bas apabila ditahan pihak berkuasa selepas didapati positif dadah hasil ujian saringan air kencing. Dadah sintetik atau pun syabu ini apabila diambil menyebabkan individu yang mengambilnya boleh tahan berjaga berjam-jam.

“Seperti mana yang kita ketahui, sebahagian atau pun segelintir daripada pemandu bas ekspres ini mengejar perjalanan. Sebab itu ada pemandu bas ekspres ini membawa laju untuk mengejar perjalanan,” katanya selepas operasi bersepadu ‘Ops Bas Ekspres’ oleh JPJ dan AADK di Terminal 1, di sini, malam tadi.

Beliau berkata, gejala ini sangat membimbangkan dan perlu dibendung kerana apabila bas dipandu laju ia boleh mengakibatkan kemalangan dan mengancam nyawa penumpang.

Katanya, sepanjang operasi yang bermula 21 April lalu hingga malam tadi, sebanyak 114 bas dan 299 pemandu bas diperiksa dan daripada jumlah pemandu yang diperiksa, tiga daripada mereka didapati positif dadah jenis syabu.

“Ketiga-tiga pemandu yang berumur 30 hingga 45 tahun itu telah ditahan dalam operasi di stesen bas Terminal 1 di sini. Tindakan tegas mengikut Seksyen 36 Akta Pengangkutan Jalan 1987 akan dikenakan terhadap mereka yang menggunakan bahan terlarang itu dengan membatalkan lesen pemanduan mereka,” katanya. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment