Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Tuesday, April 29, 2014

No Comment

KUALA LUMPUR – Penubuhan Liga Badminton Profesional pertama negara, ‘Malaysia Purple League’ (MPL), dibuat selaras dengan usaha mengekalkan Malaysia sebagai kuasa besar badminton dunia.

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin berkata penganjuran kejohanan badminton secara liga itu juga dapat membantu dalam pencarian bakat  baharu bagi mengganti pemain handal negara seperti Datuk Lee Chong Wei.

Malaysia merupakan antara tiga negara terbaik dalam acara badminton selain China dan Korea Selatan.

“Melalui program ini, ia memberi cabaran buat pemain muda untuk beraksi bersama bekas pemain atau pemain profesional. Kita juga perlu pastikan kelab-kelab dan sekolah terus mencari bakat baharu untuk diketengahkan.

“Jika bakat baharu dicungkil misalnya sejak usia 10 tahun dan dilatih dengan betul, selepas 10 tahun negara akan menerima seorang lagi Chong Wei,” katanya ketika berucap merasmikan penubuhan liga badminton itu di Sentosa Sports Arena di sini, hari ini.

Buat permulaan, MPL akan disertai 12 kelab dan bilangannya dijangka bertambah.

Musim MPL dijadual berlangsung dari Septemper ini hingga Februari tahun depan dengan turut melibatkan penyertaan pemain luar negara.

Dengan tawaran hadiah wang tunai RM2 juta, MPL ialah liga yang membuka peluang kepada pemain badminton profesional dan amatur mendapatkan pengalaman bersaing antara satu sama lain.

Usaha penganjuran MPL dilihat sebagai platform yang sesuai untuk mewujudkan platform bagi bekas pemain badminton negara untuk meneruskan penglibatan dalam sukan itu.

Sementara itu, Timbalan Presiden BAM Datuk Mohamad Norza Zakaria  berkata MPL merupakan langkah positif bagi meluaskan skop pencarian bakat baharu badminton.

“Ini merupakan permulaan dan saya kira, kita juga harus melihat dari segi kapasiti mereka…sejauh mana mereka (MPL) mampu lakukan. Kalau boleh, kita mahu MPL membantu kita dalam mengembangkan pembangunan pemain dari peringkat akar umbi,” katanya. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment