Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Saturday, October 25, 2014



Pakar arkeologi tempatan menolak teori Barat yang mengatakan asal-usul orang Melayu daripada Yunnan, wilayah selatan China, sebaliknya mereka penduduk asal Alam Melayu itu sendiri yang wujud sejak 74,000 tahun Sebelum Masihi (SM), kata Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh.

Dekan Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) itu berkata, orang Melayu merupakan penduduk asal Benua Sunda, meliputi Tanah Melayu, Borneo, Indonesia, Filipina dan Indo-China.

Ini sekaligus menolak teori Robert Heine Geldern, pengkaji sejarah daripada Austria pada tahun 1932, yang mendakwa Melayu bermigrasi semasa gelombang pertama (Proto-Melayu) antara 5,000 SM hingga 3,500 SM daripada Yunnan dan turun ke Kepulauan Melayu.

Kata Wan Hashim, hasil kajian yang dijalankannya di Yunnan sejak 1990-an mendapati tidak ada satu pun etnik di situ yang menyerupai Melayu, sama ada dari segi lingua franca mahupun budaya.
"Daripada 26 etnik di Yunnan, satu pun tidak ada daripada orang Melayu. Jadi tidak ada pun orang Melayu di situ.

"Di selatan China ada sedikit, kecil sahaja daripada Pulau Hainan, tetapi mereka adalah serpihan Champa (Kemboja) dan Vietnam.

"Di Taiwan pula ada sebilangan kecil rumpun Melayu," katanya pada sidang media pra-pelancaran Kongres dan Pameran Warisan Melayu Sedunia 2014 di Hotel Hilton di Petaling Jaya, semalam.

Pemenang Pingat Emas Penyelidikan dan Inovasi UPNM itu berkata, kewujudan Alam Melayu juga membuktikan peradaban manusia lebih awal daripada China yang hanya wujud sekitar 60,000 SM.

"Tamadun Eropah dan China agak kemudian, kerana kawasan itu diliputi salji tebal semasa zaman ais, jadi manusia tidak boleh duduk di situ," katanya.

Wan Hashim berkata, fakta itu sekaligus menjadikan masyarakat Melayu-Polinesia wujud sebagai tamadun manusia kedua tertua di dunia selepas Afrika.

"Teori lama (Geldern) dahulu hanya imaginasi sahaja. Dahulu (kita) tidak ada kepakaran, sebab itu kita terima sahaja," katanya.

"Jadi, tidak ada istilah orang Melayu itu pendatang. Mereka adalah pribumi," katanya.

Katanya, terdapat bukti menunjukkan kewujudan Benua Sunda yang menyambungkan beberapa negara Asia Tenggara dan bersaiz tiga kali ganda lebih luas daripada negara India.

Namun, sehingga 11,000 SM, akibat letusan gunung berapi Toba serta pencairan ais, benua itu tenggelam 100 meter ke dasar laut dan terpisah menjadi beberapa kepulauan.

Katanya, bukti serta penjelasan terperinci akan dibentangkannya dalam kertas kerja semasa kongres yang akan berlangsung di Dewan Matrade, Kuala Lumpur pada 28 dan 29 Oktober ini.

Wan Hashim yang juga bekas Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pernah membentangkan teori itu pada tahun 1994 dan menerbitkannya dalam buku "Rumpun Melayu: Teori Migrasi dan Diaspora".

Katanya, lanjutan hasil kajiannya juga akan dibukukan dalam "Asal Usul Melayu; Induknya di Alam Melayu" yang akan diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Perwakilan Gerakan daripada Johor Tan Lai Soon semasa Persidangan Perwakilan Nasional parti itu pada 19 Oktober lalu, mencetuskan kontroversi apabila mendakwa orang Malaysia semuanya adalah pendatang, kecuali Orang Asli dan pribumi Sabah dan Sarawak.

Tan dilaporkan berkata, bukan hanya orang Cina dan India sahaja pendatang, tetapi orang Melayu juga bukan Bumiputera kerana mereka berhijrah dari Indonesia.

"Melayu dan Orang Asli berasal daripada baka yang sama, bahasa mereka asalnya sama. (Perbezaan) Itu cuma pecahan. Itu cuma cakap politik sahaja," kata Wan Hashim ketika diminta mengulas teori dakwaan Tan.

Gerakan kemudian menggantung keahlian Tan pada 20 Oktober lalu dan memberi surat tunjuk sebab kenapa beliau tidak harus dipecat selaras dengan Fasal 17.2 Perlembagaan parti.

Timbalan Presiden Gerakan Datuk Dr Cheah Soon Hai berkata, keputusan dibuat Jawatankuasa Kerja Pusat walaupun pihaknya mengambil maklum permohonan maaf Tan.

"Ini bukan pendirian parti Gerakan. Kita semua rakyat Malaysia dan tidak ada seorang pun rakyat Malaysia yang patut digelar 'pendatang' atau 'pendatang asing'," katanya dalam satu kenyataan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kasssim bagaimanapun tidak berpuas hati dengan hukuman Tan dan menggesa Putrajaya turut mengambil tindakan terhadap ahli Gerakan itu.

Shahidan dilaporkan berkata, Tan tidak patut dibiarkan melabel masyarakat Melayu sebagai kaum pendatang di negara ini kerana ia bercanggah dengan fakta sejarah mengenai hak kerakyatan seperti digariskan Perlembagaan Persekutuan.

Naib Presiden Isma Muhammad Fauzi Asmuni dalam responnya juga berkata, Melayu adalah perantau, dan bukannya pendatang seperti didakwa Tan.

"Jika beliau merujuk orang Melayu yang duduk di Malaysia sekarang ini datang dari Sumatera, Kepulauan Sulawesi, Kepulauan Borneo, maka dalam sejarah ia tidak dipanggil bangsa pendatang.

"Orang Melayu yang berhijrah dari kawasan tadi, kita gunakan istilah perantau," katanya. – 25 Oktober, 2014. - TMI

0 comments:

Post a Comment