Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Thursday, October 30, 2014

No Comment


KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tidak ada sebarang perkara yang boleh menghalang wanita dari menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, Perlembagaan Persekutuan tidak melarang wanita dari memegang jawatan itu, tetapi sokongan majoriti sangat penting dalam sesebuah negara demokrasi.

"Jika seorang wanita boleh memenangi sokongan majoriti, saya yakin parti akan memilih beliau sebagai presiden dan presiden itu kemudiannya dapat menjadi Perdana Menteri," katanya pada sesi soal jawab selepas menyampaikan ucapan yang menyentuh isu Wanita Memimpin Masa Depan pada penutupan Women Extraordinaire Forum 2014 semalam.

Sebelum itu, beliau berkata,  kemungkinan besar lebih ramai wanita akan mengambil peranan kepimpinan pada masa akan datang, memandangkan mereka kini terdiri 70% daripada pelajar-pelajar universiti. Seorang wanita (Dilma Rousseff) dipilih semula sebagai presiden Brazil dan itu merupakan satu petunjuk mengenai kepimpinan wanita masa depan dunia, katanya.

Dr Mahathir juga melahirkan kebimbangan terhadap peratusan yang rendah dari orang lelaki di universiti sambil berkata,  wanita akan lebih sukar mencari suami yang mempunyai kelayakan yang sama.

"Saya ingin melihat orang lelaki mengambil peranan mereka secara serius. Mereka juga harus dididik menjadi wanita, "katanya.

Dr Mahathir berkata kini terdapat trend wanita menjadi pencari nafkah manakala lelaki pula berada di dapur.

"Orang lelaki kini menjadi semakin kurang berpelajaran," katanya sambil ketawa - SiakapKeli.com

0 comments:

Post a Comment