Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Wednesday, October 29, 2014

No Comment


Sebelum ini kita pernah dengar satu kisah yang mana seorang pesara kehilangan RM70,000 iaitu baki wang pencen dalam akaun bank. Menurut pihak bank tersebut transaksi menerusi talian dilakukan sedikit demi sedikit dan setelah beberapa bulan wang tersebut lesap.

Mesti ramai yang tertanya-tanya bagaimana penjenayah boleh mengeluarkan mengakses akaun bank online kita sedangkan maklumat untuk akses tersebut hanya kita sahaja yang tahu. Ramai yang mengandaikan itu adalah perbuatan penggodam yang mana menggunakan kemahiran dalam bidang pembangunan virus ataupun malware.

Bagaimanapun tak semua kes-kes seperti itu berlaku hasil dari perbuatan penggodam yang mana dari penelitian Siakapkeli terdapat beberapa pihak yang menggunakan teknik "Phishing" yang salah satu dari "Social Engineering" iaitu satu cara mendapatkan maklumat yang dikehendaki seperti butiran perbankan dengan cara penipuan dan mangsa akan memberi maklumat tersebut dengan maksud lain tanpa mengetahui perkara sebenar disebalik soalan-soalan yang diberikan oleh penjenayah.

Berikut adalah salah satu contoh Phishing yang dilakukan menerusi panggilan telefon yang mana penjenayah akan menyamar sebagai mana-mana organisasi ataupun perniagaan dan meminta maklumat-maklumat perbankan seperti nombor kad debit dan tarikh luput kad debit termasuklah yang paling sensitif seperti nombor CVV. Untuk makluman semua nombor CCV adalah nombor sekuriti yang terdapat di bahagian belakang kad.

Ikuti perbualan tersebut di bawah:




Bagaimanapun amat bernasib baik kerana pengguna tersebut seorang yang berhati-hati dan juga ada pengetahuan berkenaan keselamatan kad tersebut. - Siakapkeli.com

0 comments:

Post a Comment