Kini Siakap Keli boleh didapati di Play Store! Dapatkan sekarang untuk Smartphone anda. Saya mahu!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages


Sunday, August 31, 2014

No Comment

KUALA LUMPUR – Kedatangan Ambang Merdeka di  sekitar ibu kota disambut secara sederhana susulan tragedi pesawat MH370 dan MH17, namun semangat patriotik orang ramai yang berkumpul berhampiran Dataran Merdeka, lokasi tradisi sambutan berkenaan sebelum ini, tetap menyerlah.

Ketiadaan sambutan rasmi Ambang Merdeka di situ termasuk acara hiburan dan bunga api tidak menghalang orang ramai berkumpul bagi menantikan detik 12 malam menandakan ketibaan 31 Ogos, hari kemerdekaan Malaysia.

Dataran Merdeka ditutup untuk persiapan menyambut Hari Kebangsaan ke-57 esok.

Penjawat awam, Ahmad Asyraf Rahim, 27, berkata beliau tetap melihat keterujaan orang ramai yang tidak melepaskan peluang untuk bersama-sama menantikan detik 12 malam.

Bagi warga kota K. Suraj, 27, beliau bangga melihat anggota masyarakat tetap datang ke sekitar Dataran Merdeka untuk menyambut Ambang Merdeka walaupun dalam senario berbeza.

Dalam pada itu, program ‘Memori Chow Kit Road’ yang memuatkan persembahan lagu-lagu patriotik oleh artis tempatan mewarnai suasana di sekitar lokasi beli-belah Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Turut disiarkan secara langsung melalui skrin gergasi ialah perutusan Hari Kebangsaan ke-57 yang disampaikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan Tunku Abdul Rahman di Pusat Pelancongan Malaysia (Matic), Jalan Ampang di sini.

Selain itu, penganjur turut mengajak pengunjung yang hadir untuk bertafakur memperingati mereka yang terkorban dalam nahas MH17 pada 17 Julai lepas dan MH370 yang hilang sejak 8 Mac.

Di Menara Berkembar Petronas (KLCC), warga tempatan disertai pelancong asing untuk bersama-sama mengira detik 12 malam di perkarangan bangunan ikonik itu.

Di KUALA TERENGGANU, kira-kira 10,000 orang membanjiri Kompleks Sukan Stadium Tertutup Gong Badak bagi menyambut Ambang Merdeka.

Tepat jam 12 tengah malam berkumandang laungan ‘Merdeka’ oleh Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Razif Abd Rahman serta barisan Exco kerajaan negeri dan orang ramai diiringi lagu kebangsaan Negaraku.

Di BUTTERWORTH, kira-kira 5,000 orang hadir pada sambutan Ambang Merdeka di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Lingkaran Luar Butterworth (BORR), Pantai Bersih.

Terdahulu, lebih 1,000 jemaah menghadiri program sempena Ambang Merdeka di Masjid Madani, Bandar Perda yang diisi dengan program solat berjemaah, tahlil dan tazkirah.

Di SHAH ALAM, ribuan pengunjung menyertai program sama peringkat negeri Selangor yang turut dihadiri Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. – BERNAMA

0 comments:

Post a Comment